Uitgetest: Foodbag

Na onze twee weken Hello Fresh vonden we het zeker de moeite om ook eens Foodbag uit te testen. Een gelijkaardig initiatief, maar wel een beetje duurder en met (voorlopig!!) wat minder keuze dan bij Hello Fresh. Zo kan je slechts kiezen tussen twee of vier personen en bestaat er maar één menu. Geen 'family box' of 'veggie box' dus, maar wel vier maaltijden, waarvan telkens ook een typisch Vlaams (simpel) gerecht. Ook is het best mogelijk om eenmalig te bestellen zonder verdere verplichtingen.

Op maandag zou onze Foodbag geleverd worden en ik was weer erg benieuwd naar alle producten... De levering zou gebeuren tussen 17 en 22 uur en op de dag zelf kreeg ik nog een mailbericht met een iets specifieker tijdsblok. Tussen 17h15 en 20h15 zou ik mijn Foodbag mogen verwachten. Helaas was er om 20h15 nog geen spoor van de koerier, om 21 uur nog niet, om 22 uur nog steeds niet... We probeerden te bellen, maar kregen helaas geen gehoor. Om 23 uur besloten we naar bed te gaan en 20 minuten later ging dan plots de deurbel. Kon ik dus mijn lekker warme bedje uit om alles te gaan uitladen. Geen opperbeste eerste ervaring met de levering helaas.


De produkten waren netjes verpakt en werden in een doos geleverd... een beetje raar voor een bedrijf dat zichzelf FoodBAG noemt, maar misschien ben ik gewoon te kritisch. ;) 
Bij Hello Fresh vond ik alles er opvallend VERS uitzien en ruiken. Hier had ik dat wat minder... Maar het zag er zeker wel allemaal oké uit!

De receptfiches van Foodbag hebben erg mooie, aantrekkelijke foto's die meteen zin doen krijgen om te koken. Ze bevatten net als de fiches van Hello Fresh een duidelijke ingrediëntenlijst met in een kolom aangegeven hoeveel je juist nodig hebt voor 2 of 4 personen. Het recept is in stappen opgedeeld. Helaas mis ik hier en daar wel wat informatie (zoals: hoe hoog zet je het vuur best? Bij Hello Fresh staat deze info steeds vermeld, hier slechts af en toe). En de stappen waren ook niet altijd even logisch. Zo diende ik volgens een van de recepten melk op te warmen, die ik pas een kwartier later nodig had. Erg warm was ze dan niet meer...

We bestelden - net zoals bij onze tweede week Hello Fresh - slechts voor twee personen, ook al aten er twee kinderen mee. Aangezien wij kleine eters zijn, leek ons dat voldoende. Van Hello Fresh hadden we immers steeds nog wat over. Helaas bleken de porties van Foodbag veel kleiner.

Hierbij de gerechtjes die we deze week aten:

Kalkoenschnitzel met spinazie en een gepocheerd eitje


Dit vonden we achteraf gezien het beste gerechtje van onze vier dagen Foodbag. Helaas had de schnitzel weinig weg van een schnitzel. Hij diende eerst gepaneerd te worden met polenta en dan moest je hem volgens het recept meteen bakken in een ovenschotel (met wat olijfolie erbij). Ik had er mijn twijfels bij, maar ik deed het helemaal volgens het recept... Achteraf gezien had ik dat beter niet gedaan. Waarom niet eerst de schnitzel even bakken in een pan zodat hij een mooi korstje krijgt en hem dan pas in de oven leggen? Mijn schnitzel had dus helemaal geen mooi korstje én de kalkoen bleek na 15 minuutjes in de oven ook absoluut niet gaar vanbinnen! Niet echt aan te raden met gevogelte... Gelukkig kon de microgolfoven ons uit de nood helpen. Wél pasten de smaken allemaal erg mooi bij elkaar.

In soja en gember gebakken zalm met puree


Ook hier volgde ik braaf het recept, ook al zag ik meteen dat het niet helemaal kon kloppen. En dat bleek ook... 400 g aardappel (= 2 aardappelen) pureren met maar liefst 150 ml melk. Ik zag me daar niet meteen een smeuïge puree van maken... en dat bleek dan ook. Het werd een soort puree-saus, maar die bleek dan weer wél heel lekker met de limoenschil erdoor. Perfect van smaak voor bij de zalm! De zalm zelf was ook goed van kwaliteit, niets op aan te merken. Wel heel vreemd vond ik de foto op de receptfiche waar bij het gerecht radijsscheuten of iets dergelijks werden gepresenteerd, terwijl ik er volgens de receptfiche (en met de ingrediënten die ik had ontvangen) gewoon sla moest bij leggen.

Spaghetti bolognaise met geroosterde tomaat


Zoals je aan de foto's kunt zien, kwam bij ons niet bepaald het beloofde gerecht op tafel... Helaas.
Toen ik de verpakking van het gehakt opende, vond ik al dat er een vreemde geur uit vrijkwam. Toch heb ik het gebakken en maakte ik de saus klaar zoals aangegeven in het recept. Maar al tijdens het bakken rook ik eigenlijk dat het niet oké was. Het gehakt bleek vervallen, al gaf de verpakking wel aan dat het nog een dag goed zou geweest zijn. Na een hapje te proeven (en meteen weer uit te spuwen) wist ik het helemaal zeker: het gehakt was niet meer goed. Mijn saus kon dus de vuilnisbak in en ons hele huis geurde de hele avond én ook nog de volgende ochtend naar heerlijk vervallen vlees... (ahum) Gelukkig konden we nog een lekkere pizza bestellen om toch nog voldoende te kunnen eten. O ja, om toch nog iets positiefs te zeggen: de bijgeleverde parmezaanse kaas was heel erg lekker en zorgde ervoor dat we onze 'droge' spaghetti toch nog met ietwat smaak konden opeten. Zelfs van de tomaatjes hadden we eigenlijk meer verwacht...

Indisch stoofpotje met bloemkool en wortel


Het laatste Foodbag-gerecht van deze week was gelukkig vegetarisch, waardoor er al geen vervallen vlees of vis kon bij zitten. (na ja, vegetarisch... volgens de receptfiche dien je wel vleesbouillon te gebruiken!) Het zag er ons allemaal best lekker uit en we hadden er dus zin in. Maar ook bij dit gerecht vonden we het eerder 'goed geprobeerd', maar zeker niet voor herhaling vatbaar. Er zaten niet veel 'interessante smaken' in het gerecht, waardoor het al gauw wat tegenstak. Niet slecht, maar ook niet goed. Helaas.


Al bij al vonden we de twee eerste gerechtjes van deze Foodbag-week dus de beste, ook al was de kalkoenschnitzel geen echte schnitzel en was de puree geen echte puree. De smakencombinaties waren bij deze gerechtjes wél oké en daarom was het zo jammer dat de receptjes niet helemaal klopten. Dat het gehakt niet meer goed was, was natuurlijk écht een tegenvaller... We namen hierover uiteraard contact op met Foodbag en kregen voor onze volgende keer een kortingscode van 8 euro. Jammer genoeg zal er vrees ik geen volgende keer meer komen... Hopelijk hebben wij gewoon pech gehad en zijn andere klanten wél tevreden (ik verneem het zeer graag via jullie reacties!). Wij kregen naar ons gevoel geen waar voor ons geld.

Volgende week testen we Smartmat uit. Spannend!


Lees HIER mijn verslag over de Hello Fresh Original Box, HIER mijn verslag over de Hello Fresh Family Box & HIER mijn verslag over Smartmat.

Reacties

  1. Succes met Smartmat! Wij zijn hier al ruim een jaar (2-wekelijks) heel tevreden over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om dat te lezen. Ik kijk er naar uit! (straks onze eerste levering!)

      Verwijderen
  2. Heb je ooit een reactie van Foodbag gekregen over het bedorven gehakt?Lijkt me zeer jammer en ook dat je uiteindelijk met een pizza moest eindigen.Ik ben ook aan het rondkijken naar verschillende foodboxen maar ik ben bang dat mijn man veel te weinig zal hebben,hij eet ontzettend veel (altijd 2 volledige borden vol).

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts