Gegratineerde pizza-gehaktballen

... oftewel heerlijk zachte gehaktballen met pizzakruiden en met een hemels lekker sausje erbij!

Dit gerechtje maakte ik als hoofdschotel voor mijn gasten het voorbije weekend.  Heel handig: een ovenschotel die je op voorhand kan klaarmaken en die je op het moment zelf gewoon in de oven kan schuiven!  En ik kan het je garanderen: dit is echt lekkerrrr!!!!


Dit heb je nodig:
(voor 4 personen)

2,5 sneetjes brood (bruin of wit)
1 ui van gemiddeld formaat
1 teentje knoflook
250g champignons
500g gemengd gehakt (varken-kalf)
1,5 ei (tja, originele receptje is voor 8 personen en daar heb je dus 3 eieren nodig)
1 theelepel tomatenpuree
zout en peper
1 theelepel pizzakruiden (of iets dergelijks)
(olijf)olie om in te bakken
1/2 theelepel (gedroogde) oregano
425g gepelde tomaten uit blik
100 ml slagroom
een klein hoekje van een groentebouillonblokje (1/8 om precies te zijn, hehe)
50g geraspte kaas (naar keuze)
event. enkele takjes verse oregano om te garneren

EXTRA: grote ovenschaal

I.p.v. echte pizzakruiden gebruikte ik trouwens een potje dat ik nog in m'n keuken had staan... Zowat alle Italiaanse kruidenmixen lijken me wel geschikt!


Je begint met het brood te laten weken in water.  Zo wordt het goed zacht zodat je het daarna gemakkelijk mee door het gehakt kan kneden.  De korsten kan je er gewoon aan laten.  Dankzij het brood worden de gehaktballen heerlijk zacht van structuur!


Vervolgens pel en snipper je de ui.  Ik deed dit met behulp van mijn hakmolentje, lekker gemakkelijk!
En ook de knoflook mag gesnipperd of geperst worden.




  
De champignons maak je schoon met behulp van een borsteltje (of eventueel een stukje keukenrol).  Doe dit zeker niet met water want dat zuigen ze op en dan zijn ze niet meer "knapperig".  Snij dan het harde deel bij het steeltje weg en snijd de champignons in stukjes: door de helft of in vieren, afhankelijk van het formaat.


Doe nu het gehakt in een grote kom.  Knijp het brood zo goed mogelijk uit en voeg het toe.  Voeg vervolgens nog de eieren, de helft van de uien, de tomatenpuree, pizzakruiden en zout en peper naar smaak toe.  Kneed dit alles door elkaar.  Ik heb dit met mijn handen gedaan, maar als je een keukenrobot hebt, dan kan je die daar natuurlijk ook voor gebruiken.


Vorm met je handen +/- 20-25 gehaktballen (volgens mijn recept 8 à 9 maar dat zijn er dan wel gigantische...!).  Gaat het rollen moeilijk omdat er teveel aan je handen blijft kleven, dan kan je altijd je handen even bevochtigen tussendoor.


Verhit wat olie in een grote pan en bak de gehaktballen hierin ongeveer 6 minuten rondom (voorzichtig omkeren!).  Je hoeft dit niet te doen, maar ik verdeel mijn olie in de pan met behulp van een siliconen spatel.


Leg de ballen na +/- 6 minuten in een grote ovenschaal.  Ze zijn natuurlijk nog niet geheel doorbakken dan, maar ze moeten daarna ook nog in de oven dus geen probleem!
Maar let wel op: doe de pan nog niet bij de afwas... je hebt ze zo meteen nog nodig!


Dan begin je aan de saus.  Je kan ondertussen de oven al voorverwarmen op 200°C (tenzij je de ovenschotel pas later in de oven stopt natuurlijk!).
Verhit wat olie in het braadvet van dezelfde pan.  Bak de champignons hierin 5 à 6 minuten.  Keer ze geregeld even om.  Na 4 à 5 minuten mogen (de rest van de) ui en de knoflook mee in de pan.  Breng dit op smaak met de gedroogde oregano en met een beetje peper en zout.



Dan voeg je heel de inhoud van het blikje toe (tomaten + sap).  De tomaten maak je best wat kleiner.



Tenslotte voeg je 65 ml water, de slagroom en het stukje bouillonblokje toe.  Dit breng je aan de kook op een zacht vuurtje en laat je 5 minuutjes koken.  Indien gewenst voeg je ook nog wat peper en zout toe.


Nu kan de "tomatenroom" over de gehaktballen in de ovenschotel...


En als "finishing touch" strooi je er natuurlijk nog de geraspte kaas over uit!


Na +/- 30 minuten in de oven (200°C) is deze heerlijke ovenschotel klaar.  Je kan er nog een takje verse oregano opleggen ter versiering en je serveert dit gerechtje bijvoorbeeld met een stukje ciabatta.



Buon appetito!

(receptje uit het maandblad "Koken en Genieten")

Reacties

Populaire posts