Nederlandse boterkoek

In België zijn boterkoeken een soort koffiekoeken. In Nederland is het iets helemaal anders. Het is daar namelijk een platte ronde koek die uiteraard vooral boter bevat.

Ik maakte vandaag voor het eerst de Nederlandse versie van boterkoek en die beviel ons heel erg goed!
Het recept dat ik had was voor een eenpersoonsportie en aangezien ik een schattige eenpersoonstaartvorm van 10 cm doorsnede in huis had, besloot ik hem ook zo te maken. We verdeelden de koek gewoon eerlijk in vieren en smulden allemaal van ons klein partje boterkoek. Uiteraard kan je de hoeveelheden gewoon vermeerden als je graag een grotere boterkoek wil.


Dit heb je nodig:
(voor 1 persoon)

50 g witte (kristal)suiker
50 g ongezouten (room)boter, op kamertemperatuur
60 g bloem
een snuifje zout
1 eetlepel olijfolie
1 theelepel melk

Verwarm alvast de oven voor op 180°C.

Kneed in een mengkom de suiker, boter, bloem en een snuifje zout door elkaar met je handen. Kneed niet te lang. Als je al veel stukken hebt die aan elkaar plakken, dan is het goed. Anders wordt de koek taai.


Druk het deeg in de taartvorm.

Kluts de olijfolie met de melk en strijk met een bakkwastje de bovenkant in met dit mengsel.

Trek met een vork een ruitjespatroon over de bovenkant van de koek. Zet hem 30 minuten in de koelkast als je dit patroon wil zien achteraf. Heb je daar geen tijd voor (zoals ik), dan hoeft dit niet.


Bak de boterkoek 15 minuten in de voorverwarmde oven. Begint de bovenkant te donker te kleuren, leg er dan een velletje aluminiumfolie bovenop.

Laat afkoelen en smullen maar!!



(recept uit Koken & Genieten)

Reacties

Populaire posts