Gezonde kaasfondue (koolhydraatarm)

Kaasfondue waarvan je niet meteen aankomt? Ja hoor, dat kan! En wel deze versie: koolhydraatarm. Zonder aardappelen, zonder brood(stengels), ... gewoon met lekker veel groentjes én natuurlijk ook een stuk zelfgemaakte focaccia!

Waar ik plots die koolhydraatarme gerechten haal? Wel, ik probeer al een tijdje wat op mijn voeding en gewicht te letten (met succes!). Niet dat ik echt te zwaar was, maar er mochten toch wel enkele kilootjes af en ik wou vooral wat bewuster met voeding en beweging leren omgaan.

Of er nu enkel nog supergezonde recepten op mijn blog zullen komen? Nee hoor, zondigen mag ook wel eens, toch? En koolhydraatarm, is dat echt beter dan vetarm? Geen idee. Ik heb er al veel over opgezocht en lees de hele tijd tegenstrijdige informatie. Wat wél vaststaat is dat de koolhydraatarme gerechten die ik vond (uit de boeken van Anna-Karina van Denderen) heel erg geslaagd blijken! En ik kom er alvast niet van aan... ;)

Deze fondue bleek super lekker en voor herhaling vatbaar!


Dit heb je nodig:
(voor 4 personen)

2 stengels lente-ui
200 g bleekselder
een beetje roomboter (of olie) om in te bakken
200 ml tomatensaus --> bij voorkeur zelfgemaakt volgens DIT RECEPT*
2 teentjes knoflook
+/- 150 g kaas naar keuze per (volwassen) persoon
--> Wij gebruikten Chimay en Brugge belegen.
peper naar smaak

groenten naar keuze (kerstomaten, champignons, radijzen, selder, bloemkool, ...)
Gebruik je groenten die je beter niet rauw eet (broccoli, courgette, ...), blancheer deze dan kort.

* Ik maakte deze tomatensaus en ze bleek ook heel lekker... Zeker uitproberen!


Snijd de lenteui in  ringen en de selder in kleine blokjes en pers de knoflook. Fruit ze enkele minuten in de boter (of olie). Giet de tomatensaus erbij en laat 5 tot 7 minuten op zacht vuur pruttelen.

Snijd de kazen in stukken en smelt deze in de saus. Blijf goed roeren. Voeg een scheutje water of bouillon van de (eventueel) geblancheerde groenten toe. Breng de fondue op smaak met wat peper.
GENIETEN!



(gebaseerd op een recept uit 'Lekker en makkelijk koolhydraatarm' van Anna-Karina van Denderen)

Reacties

Populaire posts