quiche met venkel en peer

Venkel en peer gecombineerd op een lekkere quiche, die dan ook nog eens werd afgewerkt met walnoten... Mmm! Een echt herfstreceptje dus!


Dit heb je nodig:
(voor 4 personen)

1 rol bladerdeeg
1 kleine tot middelgrote venkel met loof
2 grote peren (rijp)
3 grote eieren + 2 eidooiers
300 ml room (30% vetgehalte)
300 ml melk
120 geraspte kaas
6 walnoten
een snuifje nootmuskaat
peper en zout

Verwarm de oven alvast voor op 180°C.

Normaal dien je het bladerdeeg eerst voor te bakken (aangezien de vulling nogal vloeibaar is), maar toen ik dit gerechtje maakte, zat ik een beetje in tijdsnood dus ik deed het zonder voorbakken. Dat kan ook, al is de deegbodem dan een beetje slapper uiteraard. Als je kiest om het deeg voor te bakken, dan doe je dat als volgt: leg het deeg samen met het bijgevoegde bakpapier in een taartbodem, leg er een vel bakpapier over en leg daar bakbonen of eventueel droge rijst op. Bak het deeg dan 15 minuten voor in de voorverwarmde oven en verwijder de bakbonen + het bovenste bakpapier.

Snijd de peren in parten, verwijder de klokhuizen en snijd het vruchtvlees (met de schil er nog aan) in schijfjes. Snijd ook de venkel in plakjes. LET OP: bewaar het loof. Dat heb je achteraf nog nodig.

Roer in een mengkom de eieren, de dooiers, de room, de melk, de kaas, een snuifje nootmuskaat en peper en zout naar smaak goed door elkaar.

Leg de venkel en de peer op de deegbodem en giet het ei-roommengsel erover.

Snijd de walnoten in grove stukken en strooi deze over de quiche.



Bak de taart minstens 45 minuten in de op 180°C voorverwarmde oven. De tijd hangt een beetje van je oven af. Ik had de quiche beter nog wat langer laten staan (tot 60 minuten). Bij mij was de vulling eigenlijk nog iets te lopend.

Laat de quiche een beetje afkoelen en werk hem af met het venkelloof.
Smakelijk!!!


(recept uit Libelle Lekker)

Reacties

  1. Ik ben zelf fan van quiche met prei en zalm, maar dit lijkt me een goed alternatief op een vegi-dag.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts