Kruidige appeltaart

Oké, het is even geleden dat ik hier wat gepost heb, maar daar heb ik wel een hele goede reden voor! Wij hebben namelijk sinds kort een puppy in huis, een schattige Golden Retriever van inmiddels 12 weken die (soms) luistert naar de naam Lou. Daar kruipt dus heel wat tijd en energie in. Verder ben ik volop bezig geweest met de promotie van mijn recentste boek én met het schrijven van alweer een nieuw boek. Voeg daar nog mijn gezin, mijn job en nog wat sociale contacten hier en daar aan toe en je begrijpt dat er weinig tijd over blijft om te bloggen. Maar niet getreurd, met lekkere gerechten en gebakjes klaarmaken ben ik niet gestopt en geleidelijk aan zal ik hier terug wat meer recepten proberen te posten. Bij deze een recept dat ik jullie écht niet kan onthouden. Zo, zo, zooooo lekker!!


Dit heb je nodig:

1 rol bladerdeeg
5 appelen (ik nam er die niet meer super vers waren, dat kan dus prima!)
25 g bloem
100 g witte suiker
1 theelepel kaneel
1/2 theelepel nootmuskaat
1/2 theelepel gemalen kruidnagel
1/2 theelepel gemalen kardemom
(OF je vervangt bovenstaande kruiden door vierkruidenpoeder en wat extra kaneel)
een snuifje zeezout
3 eetlepels citroensap
1 ei
60 g ongezouten (goede) boter
1 à 2 eetlepel(s) amandelpoeder
twee handjesvol amandelschilfers voor de afwerking
een eetlepel poedersuiker voor de afwerking

Verwarm alvast de oven voor op 180°C.

Meng de bloem met de suiker, de kruiden en het zout.

Schil de appelen en verwijder het klokhuis met een appelboor. Snijd de appelen in plakken en overgiet deze meteen met citroensap om de kleur mooi te houden. Schep ze dan door het bloem-suikermengsel en zorg ervoor dat alle appelen goed bedekt zijn.

Smelt de boter (in een pannetje of in de magnetron), laat even afkoelen en meng met het ei. Schep ook dit mengsel door de appelen.

Leg het bladerdeeg in een taartvorm. Strooi het amandelpoeder over de bodem en schik de appelringen erop. Schep het overige beslag (van bij de appelen) over de appelen op de taart.

 

Bak de taart 35 tot 40 minuten in de op 180°C voorverwarmde oven.

Laat afkoelen en strooi de amandelschilfers en poedersuiker over de rand van de taart. Smakelijk! (echt heerlijk!)


(recept uit Libelle Lekker)

Reacties

Populaire posts