Torentjes van bladerdeeg, truffelmayonaise en carpaccio

Nog op zoek naar inspiratie voor de feestdagen? Dit gerechtje kan je eten als aperitiefhapje of als voorgerecht (naargelang hoe groot je het maakt) of je eet het net zoals wij met een soepje vooraf en met nog wat andere tapas. Super lekker, verfijnd en mooi!


Dit heb je nodig:
(voor 4 personen)

1 rol bladerdeeg
2 eetlepels pijnboompitten
4 eetlepels truffelmayonaise (ik nam mayonaise en mengde die met tartuffade/truffelpasta die ik in de rekken bij Carrefour tegen kwam)
enkele plakjes rundercarpaccio (ik nam bresaola/Italiaans gedroogd vlees in de plaats)
handjevol rucola
handjevol parmezaansnippers
2 eetlepels halfzongedroogde tomaten
2 theelepels kappertjes


Verwarm de oven voor op 200°C.

Steek (met een steker of glas) 12 cirkels uit het bladerdeeg. In het originele recept neemt men een steker van 4 cm. Ik maakte een grotere versie en nam er een van ongeveer 7 cm.

Leg de bladerdeegcirkels op een met bakpapier beklede bakplaat en prik met een vork gaatjes in het deeg. Leg iets op het deeg (een bakplaat, ovenschotel(s), ...) zodat het niet kan opbollen en bak een 20-tal minuten in de voorverwarmde oven. Hou het deeg goed in het oog. Bij mij was het plots te donker gebakken waardoor ik opnieuw moest starten! Laat de bladerdeegcirkels afkoelen.


Rooster de pijnboompitten kort in een pannetje zonder vetstof tot ze mooi goudbruin kleuren.
Snijd de zongedroogde tomaten in stukjes.

Beleg 4 bladerdeegcirkels met een beetje truffelmayonaise. Leg er vervolgens wat carpaccio, enkele blaadjes rucola, wat parmezaansnippers, stukjes zongedroogde tomaat, kappertjes en pijnboompitten op.




Leg daarop een nieuwe bladerdeegcirkel en beleg deze met precies dezelfde ingrediënten. Herhaal nog één keer zodat je dus drie bladerdeegcirkels hebt belegd. Klaar!

Smakelijk!!!



(recept uit Koken & Genieten)

Reacties

Populaire posts