Flan van zalm, courgette en kwark

Zoals jullie al wisten uit een van mijn vorige blogposts kreeg ik onlangs een tof kookboekje met recepten voor mini-potjes cadeau. De chocoladecrème was alvast een succes. Ditmaal maakte ik een hartig gerechtje klaar. Mmm, ook deze flan bleek overheerlijk te zijn! Ik kijk er al naar uit om nog recepten uit het boekje uit te proberen!


Dit heb je nodig:
(voor 4 mini-potjes - als kleine maaltijd of aangevuld met aardappelen of stokbrood als hoofdgerecht)

400g zalmfilet
1 stevige courgette
1 teentje knoflook
1 citroen
200g halfvolle kwark (= platte kaas = verse kaas)
2 eieren
50 ml room 30% vetgehalte
1 eetlepel mosterd
1 eetlepel fijngehakte verse bieslook
snuifje zout

EXTRA: 4 mini-potjes of andere ovenvaste schaaltjes

(Ik maakte slechts 2 potjes (+ wat extra voor onze kleine etertjes) dus de hoeveelheden die je op onderstaande foto's ziet komen niet overeen met de lijst hierboven)

Verwarm alvast de elektrische oven voor op 200°C.

Snijd de zalm in kleine blokjes en doe ze in een kookpotje. Giet er gezouten koud water en het citroensap bij tot de vis net onder staat. Om ervoor te zorgen dat er geen citroenpitten in het gerecht terechtkomen kun je de citroen boven een zeef uitknijpen.

Verwarm dit op een laag vuur en neem de pot van het vuur wanneer het water begint te koken. Schep de stukjes zalm eruit met een schuimspaan en laat ze afkoelen.



Snijd de courgette in de lengte doormidden en schraap de pitjes eruit met behulp van een lepel. Snijd de courgette vervolgens in kleine blokjes.
Pel het teentje knoflook en pers het of snijd het zeer fijn.

Verwarm wat olijfolie in een pannetje en bak hierin kort de courgette, de knoflook en een snuifje zout al roerend. Het is de bedoeling dat de courgette knapperig blijft.



Meng in een mengkom de kwark met de eieren, de room, de in stukjes geknipte bieskook, de mosterd en een snuifje zout.


Verdeel de stukjes zalm, de courgette en het kwarkmengsel over de potjes.
Zet ze zo'n 25 minuten in de op 200°C voorverwarmde oven.


Bij mij kwam er na een tijdje heel wat vocht bovenop te liggen. Ik heb dit vocht afgegoten en de potjes daarna weer in de oven gezet. Na 25 minuten bleken de gerechtjes nog niet helemaal klaar. Ik plaatste ze nog een kleine 10 minuten extra in de oven met de heteluchtoven aan. Het is echter mogelijk dat het met jouw oven wel na 25 minuten helemaal klaar is!


Lekker!

(receptje uit 'Mini Stoofpotjes' van Frédéric Berqué - Deltas)

Reacties

Populaire posts