Mini pretzel / bretzel koekjes

Een beetje harder vanbuiten, lekker zacht en broodachtig vanbinnen en dan dat heerlijke zeezout en die sesamzaadjes erbovenop... Mmm! Ik maakte ze onlangs voor de tweede keer en nu ik deze blogpost schrijf, krijg ik alweer zin om ze meteen nog een keer te maken! Lekker!!!!!


Dit heb je nodig:
(voor een 50-tal minikoekjes)

200 g bloem
4 g instant (droge) gist
1/2 theelepel witte suiker
1 theelepel bakpoeder
1/2 theelepel zout
65 ml lauwwarme melk
60 ml lauwwarm water

voor bovenop:
1 eidooier
grof zeezout
sesamzaadjes (of maanzaad)

Doe alle ingrediënten voor het deeg samen in een kom (bij voorkeur in een keukenmachine) en kneed in een tiental minuten tot een soepel deeg.

Dek de kom af met een vochtige theedoek / keukenhanddoek en plaats ze op een vrij warme, tochtvrije plaats. Ik verwarm daarvoor mijn oven altijd kort voor op heel lage temperatuur. 
Laat het deeg minstens 45 minuten rijzen.

Bestrooi je werkvlak met een beetje bloem en stort het deeg erop. Druk de lucht eruit met je handen en verdeel het deeg in vier stukken. Rol van elk stuk een sliert van ongeveer 50 cm en snijd die in ongeveer 15 stukjes.


Leg de stukjes deeg op een met bakpapier beklede bakplaat en smeer ze met behulp van een keukenkwastje in met de eidooier. Bestrooi met zout en sesamzaadjes. Laat 15 minuten rusten.

Verwarm ondertussen de oven op 225 graden. Bak de koekjes 10 minuten.


Laat afkoelen en smullen maar!

TIP: eet de koekjes dezelfde dag nog op. Zo zijn ze het lekkerst!


(recept uit het 'Het Borrelhapjes Bakboek')

Reacties

Populaire posts