Zalmfilet met dille en aardappelschijfjes uit de oven

Zalm... Het is en blijft een van mijn favoriete vissoorten. En ja, ik heb een zwak voor aardappelen, al probeer ik tegenwoordig geregeld ook wel eens een koolhydraatarme maaltijd op tafel te zetten. Toen ik dit receptje met zalm en aardappelschijfjes tegenkwam, wou ik dat dus niet aan me laten voorbijgaan! En het was inderdaad ook erg geslaagd!


Dit heb je nodig:
(voor 4 personen)

1 kg 250 g aardappelen
1 bosje verse dille
30 g truffelboter (ik vond dit niet meteen en nam een beetje goede truffelolie en een klontje boter... niet hetzelfde maar ook wel lekker!)
1 ei
1 citroen
1 zalmfilet
peper en zout

Schil en was de aardappelen en snijd ze in heel fijne plakken, bij voorkeur met een mandoline.

Blancheer (kook) de aardappelen een tweetal minuten en schep ze met een schuimspaan uit de kookpot. Laat de aardappelschijfjes afkoelen op een schone keukenhanddoek / theedoek.

Hak / knip de dille fijn en zet even opzij.

Kluts het ei met peper en zout. Zet ook opzij.

Was de citroen met warm water en rasp de schil eraf. Zet opzij.

Smet de truffelboter. Zet opzij.

Verwarm de oven alvast voor op 180°C.

Leg iets meer dan de helft van de afgekoelde aardappelschijfjes in een ingevette ovenschaal. Kruid met peper en zout en bestrijk met de helft van het ei en de helft van de truffelboter (of eventueel olie). Leg de zalm erop en verdeel de helft van de dille en de helft van de citroenschil erover. Leg de rest van de aardappelschijfjes op de zalm, kruid met peper en zout en bestrijk met het resterende ei, de resterende citroenschil, de overige truffelboter en dille.

 

Bak 25 minuten in de op 180°C voorverwarmde oven en zet 5 minuten voor het einde van de baktijd ook de grill aan.

Heerlijk met een klein slaatje erbij.
Mmm!


(recept uit Koken & Genieten)

Reacties

  1. Tonijn in blik is super gezond en zit rammetje vol met omega 3 dus kopen en verzamelen maar. Tonijn met zongedroogde tomaten, pittige tonijn, tonijn pate wij hebben het. Goede combi’s zijn natuurlijk olijven, Frans geroosterde toast, kappertjes, of zoals het heurt een glas champagne

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts