Huisgemaakte roomboter & botermelk (slechts 1 ingrediënt!!)

Onlangs zag ik op sociale media een filmpje voorbij komen van iemand die boter maakte in een glazen pot. Al wat je daarvoor nodig hebt is room. En die moet je dan schudden, schudden, schudden tot er boter ontstaat... én botermelk. Dat kon ook gemakkelijker, dacht ik. Ik maakte mijn boter gewoon in de keukenmachine. Na wat opzoekwerk weet ik nu dat dat proces doorgaans 5 tot 25 minuten in beslag neemt, afhankelijk van o.a. de temperatuur van de room (en de omgeving ook, vermoed ik). Bij mij duurde het zo'n 20 minuten. En ik kreeg er heerlijke roomboter voor in de plaats! Zeker de moeite om ook eens te proberen!! Ik ga het alvast vaker maken!


Dit heb je nodig:

room, vetgehalte 30% - de hoeveelheid kies je natuurlijk zelf (ik nam 300 ml)

EXTRA: keukenmachine of een glazen pot die je goed kan afsluiten (én veel geduld & sterke armspieren!)

En al wat je dan moet doen is mixen... en wachten tot de room in boter verandert. Eerst klop je hem natuurlijk stijf; dan wordt hij na verloop van tijd (duurde lang bij mij) klonterig en uiteindelijk ontstaan er grote boterklonters & botermelk. In dat stadium hou je best een handdoek in de buurt, want de botermelk begint tijdens het mixen omhoog te spatten.

Ik nam room uit de koelkast, maar ik las achteraf dat je het proces wat kan versnellen als je de room een beetje laat opwarmen op kamertemperatuur (zeker niet volledig want dan kan je hem niet stijf kloppen!) Nu ja, uiteindelijk lukt het dus ook wel als de room goed gekoeld is. Het duurt alleen wat langer.

Als de boter klaar is, dan dien je alles door een zeefje te gieten en zo houd je dan in het zeefje de boter over. (en de botermelk gaat erdoor) Die spoel je goed af onder stromend water en je drukt ze vervolgens stevig bij elkaar met je handen. Kneed en druk het vocht eruit (en verwijder overtollig vocht met keukenpapier) en maak een mooie vorm van de boter. Wil je graag zout of kruiden toevoegen, dan kan je die er nog door kneden. KLAAR!

Hier zie je het hele proces in foto's:






Veel succes!

Reacties

Populaire posts