Pralines van witte chocolade met een ganache van melkchocolade verrijkt met speculaas en koffie


Zoals ik reeds vertelde in de vorige blogpost maakte ik ook heerlijke pralines met speculaas en koffie.  Niet zo lang geleden postte ik trouwens al een recept van pralines uit melkchocolade met een speculaasvulling.  Deze smakencombinatie heeft echter toch nog een heel ander effect en daarom wou ik ook dit recept graag met jullie delen.


Grappig effectje hè, dat je langs de buitenkant de donkere vulling kan zien zitten.  Ik vind het eigenlijk wel mooi zo.  Wil je dat effect absoluut niet dan zorg je natuurlijk gewoon voor een dikkere laag witte chocolade.  Dat kan je b.v. bereiken door de vormpjes te vullen, te laten opstijven en dan gewoon nog een keer te vullen.  Maar hoe je juist tewerk gaat voor de buitenkant van de pralines, leg ik je uit in DEZE blogpost.  Hier bespreek ik enkel de vulling...

Dit heb je nodig:
(voor 12 tot 15 pralines, afhankelijk van vorm en formaat)

50g melkchocolade, bij voorkeur Côte d'Or
50g room, minstens 30% vetgehalte (staat steeds op de verpakking vermeld)
4 speculaaskoekjes
2 koffielepels oploskoffie (minder eigenlijk, maar zo werkt het gemakkelijk - lees hieronder voor meer info)
150 ml water

EXTRA: deegroller en diepvrieszakje of iets dergelijks

Voor de buitenkant kwam ik net toe met 130g witte chocolade.  Maar wil je een dikkere laag chocolade of heb je grotere vormpjes dan voorzie je dus best wat meer.

Eerst maak je de koffie, zodat deze al wat is afgekoeld tegen dat je hem nodig hebt.
Volg gewoon de verpakking, maar voeg dubbel zoveel koffie aan het water toe dan vermeld.  Bij mij stond er op de verpakking 150 ml + 1 koffielepel oploskoffie, dus voegde ik 2 lepels toe.  Het goedje dat je dan krijgt is echt wel sterk en ik kon het niet bepaald lekker noemen, maar mijn bedoeling was dan ook zeer sterke koffie zodat je niet te veel vloeistof meer moet toevoegen aan de ganache.  Anders zou hij te vloeibaar worden.  En vermengd met de andere ingrediënten krijg je uiteindelijk toch een subtiele koffiesmaak. 



Maak vervolgens de ganache.  Je warmt daarvoor de room op in een klein pannetje of kookpotje.  Van zodra deze begint te koken, haal je hem van het vuur en voeg je meteen de chocolade toe.  Roer hem erdoor tot je een egale massa bekomt.


Wil je je ganache nog verrijken met een klontje boter en/of wat suiker dan kan dat, maar ik vond dat zeker niet nodig.  De suiker raad ik hier zelfs af aangezien melkchocolade al vrij zoet is en de speculaas die je eraan toevoegt bevat ook suiker!

Terwijl de ganache een beetje afkoelt, kan je de speculaas voorbereiden.  Je stopt de koekjes daarvoor in een diepvrieszakje en maalt ze goed fijn door er met de deegroller over te gaan.


Je kan de speculaas natuurlijk ook verkruimelen met je handen of met behulp van een keukenmachine of een vijzel... Ik kies echter voor deze methode omdat je er niets vies mee hoeft te maken en het gaat bovendien lekker snel.

Voeg de kruimels nu toe aan de ganache en roer ze er goed door.  Voeg vervolgens ook 3 theelepels sterke koffie toe.


Zo, het maken van de vulling zit er bij deze weeral op.
Hoe je de pralines verder afwerkt lees je ook HIER.


Smakelijk!



Reacties

  1. Dit moet iets zijn wat in hemel geserveerd word:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmm, die zien (en klinken) er goed genoeg uit om in een patisserie te verkopen!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts