Supermakkelijke lichte speculoosmousse

Toen er onlangs bezoek over de vloer kwam, wou ik hen graag verwennen met iets lekkers uit eigen keuken. Ik had een drukke voormiddag en dus niet echt tijd om lang in de keuken te staan. Het werd deze speculoosmousse... Hij viel ook bij mijn kinderen zo in de smaak, dat we hem de woensdagnamiddag daarop meteen wéér maakten, samen ditmaal. Mijn zesjarige vond het gewéldig: koekjes verkruimelen, eiwit stijfkloppen met de mixer, ... En het resultaat? Mmm!


Het recept komt trouwens uit hét Lotus Speculoosboek. Een absolute aanrader! Ikzelf sta er natuurlijk ook in... met maar liefst twee recepten! :-D (jaja, ik blijf daar natuurlijk erg trots op)

Dit heb je nodig:
(voor 4 personen)

125 g speculoos (van Lotus bijvoorbeeld :)) + één of twee koekjes extra voor de afwerking
100 ml goed gekoelde slagroom - vetgehalte 30%
3 eiwitten
event. een stukje melkchocolade voor de afwerking (+ een rasp)

Verkruimel eerst de 125 g speculoos. Je kan dat op verschillende manieren doen, maar ik stopte de koekjes in een diepvrieszakje en rolde erover met de deegroller. Zo kan je de speculoos heel fijn verkruimelen.


Klop de slagroom stijf.
Om room stijf te kloppen, stop ik de schaal met de room én de kloppers van de mixer altijd even op voorhand in de koelkast zodat alles echt goed koud is. Zo krijg je de room gemakkelijk opgeklopt.

Schep de speculooskruimels door de geklopte room. Doe dit voorzichtig zodat de lucht die je net in de room hebt geklopt er niet meteen weer uit gaat.

Klop in een andere kom ook de eiwitten stijf en spatel deze dan bij de speculoosroom.


Schep de speculoosmousse in 4 glazen / schaaltjes en plaats deze minimum 4 uur in de koelkast om op te stijven.

Ter afwerking raspte ik eerst een beetje chocolade over de mousse en tenslotte verkruimelde ik enkele speculoosjes grof en strooide ik de kruimels over de glaasjes. Klaar!

Smakelijk!!!

Reacties

Populaire posts