Kaastaart met kwark

Deze kwarktaart / plattekaastaart stond al een hele tijd op mijn 'to-bake-list'. Wat ben ik blij dat ik ze eindelijk heb gemaakt... Ze is namelijk héél erg lekker! Deze lekkernij komt hier vaker op tafel.


Dit heb je nodig:

voor de taartbodem (het deeg):
150 g bloem
75 g boter (koud)
50 g witte suiker
1 zakje vanillesuiker
1 ei

voor de vulling:
500 g kwark
2 eieren
250 g witte suiker
1 zakje vanillesuiker
1 eetlepel vanillepuddingpoeder

Eerst maak je de taartbodem. Meng daarvoor in een schaal de bloem en de boter (in kleine blokjes gesneden). Dit kan je best met je vingers doen. Voeg dan de twee soorten suiker en het ei toe. Meng / kneed alles - best weer met je handen - tot een deegbal.
Wikkel deze in huishoudfolie en laat hem een uur opstijven in de koelkast. Bij mij was het deeg erg plakkerig. Ik kreeg het niet goed tot een bal gerold. Ik legde daarom het (goed gemengde) deeg op de huishoudfolie en rolde het dan pas tot een bal. Zo lukte het wel.



Verwarm de oven voor op 180°C. Vet een springvorm in met boter en bekleed deze met het deeg. Ik kon het deeg niet goed uitrollen (te plakkerig) en ik streek het dus met mijn handen uit over de bakvorm. Dat lukte prima zo.
Prik de bodem van het deeg hier en daar in met een vork. Plaats het dan in de voorverwarmde oven voor 20 minuten. Laat het deeg afkoelen.


Terwijl het deeg afkoelt kan je de vulling maken.
Splits de eieren in twee aparte schalen. Klop de eiwitten stijf. Roer in de andere schaal bij het eigeel de kwark, de twee soorten suiker en het vanillepuddingpoeder door elkaar. Schep tenslotte het stijfgeklopte eiwit door het mengsel en giet de vulling in de bakvorm. Het is niet erg als deze hoger komt dan het deeg. De vulling stijft op tijdens het bakken dus dat komt wel goed.


Bak de taart 1u15 in de op 160°C voorverwarmde oven. Laat even afkoelen, snijd eventueel los van de rand en verwijder dan de rand van de springvorm.

 

Laat de taart eerst op kamertemperatuur en daarna in de koelkast afkoelen. Smakelijk!


(recept uit 'Simply You', magazine van Carrefour)

Reacties

  1. Je taart ziet er bijzonder smakelijk uit. Ik heb zoiets Jeroen Meus eens zien maken en toen zag het er ook al erg verleidelijk uit. Blijft alleen mijn vraag: jullie zeggen platte kaas, wij kwark. Maar is het wel hetzelfde?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts