Koekjes bakken met kindjes!


Geloof het of niet: ik had nog nooit samen met mijn kindjes koekjes gebakken! (tenzij je eens roeren in 't beslag zou meetellen)  Daar moest dringend verandering in komen, dus we haalden vanmiddag de deegrollers en de uitsteekvormpjes uit de kast en we begonnen eraan!  Het resultaat ziet er niet spectaculair uit, maar de koekjes zijn wel lekker en de kindjes vinden het natuurlijk wél de mooiste koekjes van de wereld want ze hebben ze helemaal zelf gemaakt!



Dit heb je (slechts) nodig:
(voor +/- 35 koekjes)

200g bloem
75g fijne kristalsuiker
1 ei
100g koude boter
een snuifje zout

EXTRA: mixer met deeghaken, deegroller en uitsteekvormpjes (maar het kan ook zonder als je ronde koekjes maakt!), vershoudfolie

Wil je je koekjes versieren, dan kan je er voor het bakken nootjes, geconfijt fruit, chocolade hagelslag of iets dergelijks op leggen.  Of je legt er na het bakken een laagje glazuur op en strooit daar allerlei decoraties overheen.  Hoe je een simpel glazuur maakt, staat trouwens uitgelegd bij het receptje van mijn mini-cupcakes (klik hier).

Maar we gingen dus koekjes maken... Eerst meng je de bloem, de suiker en het zout goed door elkaar in een mengkom.


Maak dan een kuiltje in het midden en breek daar het eitje in.  Snijd de boter in blokjes en leg die bovenop het bloemmengsel.  Zorg ervoor dat de boter zeker gekoeld is, anders wordt je deeg niet stevig genoeg om zo meteen vormpjes uit te drukken.


Kneed nu alles door elkaar met de deeghaken van de mixer.  Als je een korrelig deeg hebt, kneed je het verder met je handen tot je een gelijkmatige deegbal kan vormen.


Wikkel deze bal in vershoudfolie en laat hem een halfuurtje (of langer, geen probleem!) rusten in de koelkast.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit niet heb gedaan en eigenlijk was mijn deeg dus nog veel te zacht en was het moeilijk om er mooie vormpjes uit te steken.

Is je deeg hard genoeg, dan rol je het uit met de deegroller tussen 2 vellen vershoudfolie tot een dikte van 0,5 tot 1 cm en steek je met je uitsteekvormpjes de koekjes uit.  Ook hier deden wij het niet helemaal "volgens het boekje".  We rolden ons deeg dunner uit, wat het uitsteken ook bemoeilijkte en we merkten tevens dat vershoudfolie niet echt nodig bleek.  Het deeg was niet echt plakkerig, waardoor de deegroller er ook perfect rechtstreeks op kon.



Nog een tip: bestrooi je werkvlak best met een beetje bloem, rol daar je deeg op uit en steek zo je koekjes uit.  Anders kleven ze aan je werkvlak en moet je ze er afschrapen, wat de vorm niet echt ten goede komt.

Eigenlijk hadden wij dus maar liefst DRIE factoren die het uitsteken van de koekjes bemoeilijkten:
- deeg niet koud / hard genoeg
- deeg te dun uitgerold
- geen bloem op het werkvlak zodat de koekjes eraan kleefden

... en toch brachten we het er nog redelijk goed van af hoor!  Aan de smaak verandert het niets natuurlijk!  Maar we weten nu wel waar we de volgende keer op moeten letten.  Let maar op: binnenkort maken wij de perfécte koekjes!  Hehe...

Nog gemakkelijker is het natuurlijk als je tussen je handpalmen een bolletje rolt van een stukje deeg en dit gewoon wat afplat zodat je een mooi rond koekje bekomt.  Of je maakt nog gekkere vormpjes!  Laat je fantasie hier gerust de vrije loop, alles kan en alles mag!

Vervolgens leg je de koekjes op een velletje bakpapier en bak je ze in +/- 12 minuten af in een op 200°C voorverwarmde oven.


  
Nog even laten afkoelen... en smullen maar!!!

f

Reacties

  1. Die koekjes zien er erg lekker uit. En voortaan een beetje meer geduld hebben, maar dat is moeilijk he als de kinderen mee helpen :-).

    Maar qua boter moet dat echt koud zijn of net als bij cake op kamertemperatuur?

    groetjes,
    Janna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, als de kindjes meehelpen dan is "wachten tot het deeg voldoende is afgekoeld" enz. er helaas niet bij ;)

    Als je er vormpjes uit wil steken kan de boter toch best echt koud zijn hoor. Anders kleeft het deeg te erg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi
    Superwebsite! Heb 'em ineens bij m'n favorieten gezet. Heb wel een vraagje: Kan je enkel met een uitsteker die koekjes maken? Ik heb namelijk rubber dino-vormpjes. Hoe pak ik dit dan best aan?
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke blog!! Hier nog een tipje:
    Als je het deeg wat dunner kan uitrollen, kan je twee koekjes op elkaar leggen met rode bessenconfituur ertussen. Is echt heel lekker. Verwarm de confituur op voorhand, en plak dan met een beetje confituur de twee koekjes tegen elkaar. Het is wat zuurder van smaak, maar past perfect bij de zoete koekjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. een vraagje: welke boter gebruiken jullie? mijn deeg is altijd te plat om uit te rollen en vormpjes uit te steken. Ik moet altijd de spuitzak gebruiken. Maar ik gebruik boter uit een fama bakje.. zou het kunnen dat die boter zowiezo te plat is om te gebruiken?
    groetjes Els

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Els,

      Als ik me niet vergis is Fama bakboter hè?
      Ik gebruik steeds 'echte boter' of roomboter. Het deeg goed koelen is ook noodzakelijk om er vormpjes te kunnen uitsteken. Hopelijk kun je hiermee verder! :)

      Groetjes,
      Eva

      Verwijderen
    2. Ik gebruik kokosolie, in ons klimaat is die altijd hard. En natuurlijk véél gezonder dan margarine (bah !) of roomboter.

      Verwijderen
  6. Hey welke bloem gebruiken julie?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb dit op goSupermodel gezet en ze vinden het GEWELDIG!
    +Ik heb je naam erbij gezet! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kan ik dit ook gewoon met mijn handen kneden? Want ik heb enkel kloppers bij mijn mixer en geen deeghaken

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb gisteren de koekjes gemaakt met mijn dochter.
    Moet zeggen was superleuk en lekker.
    In p75gram suiker heb ik er 100 gram in gedaan.
    volgende week zal ik ze terug opnieuw maken en nu ga ik er chocolade druppels aan toevoegen in het deeg zodat je er soorte chocolade koekjes krijg.
    Zal je laten weten hoe ze waren.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bedankt voor dit duidelijke recept met foto's! Vandaag uitgeprobeerd met 2 kindjes van bijna 5 en 2 van 3 jaar in huis en het was een succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Is het gewone bloem of zelfrijzende ?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ze ruiken niet alleen heerlijk, ze zijn het ook! Echt delicieus!
    Ik gebruikte tarwebloem in combinatie met gezouten boter. Wel nog een snuifje zout (minimaal) toevoegen. Meteen gelukt van de eerste keer. Bedankt voor het leuke recept. Goed kneden is de boodschap en genoeg bloem op het grondvlak gebruiken als je vormpjes begint uit te snijden.
    Daarna heb ik de oven voorverwarmd op 250°C en van zodra het deeg er in gaat op 180°C gezet tot op het einde. Zo zijn ze goed gebakken, krokant en krijgen ze die mooie kleur.
    Nog een fijne avond iedereen. Groeten Jurgen en Cloë.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Super uitleg en erg duidelijk aangegeven met fotos. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts