Salade met spinazie, basilicum, avocado, mozzarella, zongedroogde tomaten en champignons

Begin deze maand maakte ik samen met mijn man, schoonbroer en -zus een driedaags tripje naar Londen. Voor mijn man en mezelf voelt dit telkens weer een beetje als thuiskomen... We trekken immers ieder jaar weer naar deze geweldige stad. Vorig jaar ontdekten we een leuk Italiaans restaurant waar ze heerlijke salades bleken te hebben. Daar gingen we dit jaar weer naartoe en mijn tafelgenoten waren het helemaal met me eens: superlekkere salades daar!
Het duurde niet lang voor ik thuis natuurlijk ook aan de slag ging met dezelfde ingrediënten... Hier vinden jullie dus mijn versie van de 'bosco salad'. Mmmm!

 
 
Dit heb je nodig:
(voor +/- 3 personen)
 
Deze hoeveelheden zijn slechts indicaties... Je kunt er gerust wat mee variëren.
 
300g verse (gewassen) spinazie
enkele takjes verse basilicum (was ik vergeten, dus staat niet op de foto's!)
2 rijpe (= donkere) avocado's
1 bol mozzarella
een 5-tal zongedroogde tomaten
125g champignons
enkele (volkoren) pitabroodjes
 
voor de mosterd-honingvinaigrette:
1 eetlepel mosterd
1 eetlepel vloeibare honing
4 eetlepels olie
2 eetlepels witte wijnazijn
snuifje peper en zout


Maak eerst de vinaigrette. Daarvoor roer je gewoon alle ingrediënten goed door elkaar in een schaal. Je kunt ze ook door elkaar schudden in een goed afgesloten potje.
Giet de vinaigrette over in een kleiner schaaltje voor op tafel.


Wrijf de champignons schoon (met een champignonborsteltje of een stukje keukenpapier). Gebruik hierbij zeker geen water want de champignons slorpen dan te veel vocht op.
Snijd ze in schijfjes en bak ze even aan in een pan met een klein beetje olie. Je hoeft ze maar even te bakken. Zo blijven ze nog lekker knapperig. Ongeveer twee minuutjes al roerend is goed.


Snijd de avocado's doormidden (tot op de pit), draai de twee helften los en verwijder de pit. Lepel ze van aan de rand van de vrucht uit en snijd het uitgelepelde vruchtvlees in stukken.


Snijd de mozzarella in blokjes. De zongedroogde tomaten mogen in kleine stukjes.

Schep de spinazie, de basilicumblaadjes (van de takjes getrokken), de stukken avocado, de mozzarellablokjes en de stukjes zongedroogde tomaat door elkaar. Leg de lauwe champignons op de salade.

Rooster de pitabroodjes in de broodrooster en snijd ze in reepjes.

Presenteer de salade met de reepjes pitabrood en de vinaigrette.

Lekkerrrrrrrrr!!!!!

Reacties

Populaire posts