Chocoladecrème uit een potje: super lekker!

Afgelopen weekend kreeg ik een leuk kookboekje over mini-potjes cadeau en ik kreeg er ook nog eens vier mooie potjes bij! In het boekje zijn voornamelijk recepten van heerlijke stoofpotjes en andere hartige gerechtjes te vinden, maar toen ik op zondag zin kreeg om er al meteen iets uit te maken moest ik het natuurlijk doen met de ingrediënten die ik al in huis had... Pure chocolade? Check! ... Melk? Check! ... Eitjes? Check! ... Suiker? Check! Het werd dus een OVERHEERLIJKE (ik kan het niet genoeg benadrukken) chocoladecrème! Ik verklap jullie met veel plezier het recept.


Dit heb je nodig:
(voor 4 goed gevulde potjes)

500 ml (half)volle melk
100g pure chocolade
90g witte kristalsuiker
6 eieren

EXTRA: 4 kleine stoofpotjes zonder deksel of 4 andere kleine ovenschaaltjes
en een grote ovenschaal (of 2) waar deze potjes in passen.

Verwarm al meteen de oven voor op 150°C. Lang duurt de bereiding immers niet.

Breng in een kookpotje de melk aan de kook op een laag vuur en voeg de in stukken gebroken chocolade eraan toe. Roer hem erdoor tot hij volledig is opgelost.


Splits 3 eieren. De eiwitten heb je hier niet nodig*, de dooiers wel.
Roer dan de 3 eidooiers, de 3 volledige eieren en de suiker goed door elkaar.
Giet de kokend hete chocolademelk erdoor (blijven roeren terwijl je deze erbij giet) en blijf even roeren. Als het mengsel echt gaat schuimen dan stop je met roeren want er mogen niet te veel luchtbelletjes in de crème zitten. (vraag me niet waarom juist, daar ben ik nog niet achter gekomen ;))

*TIP: maak van de overgebleven eiwitten heerlijke meringue!! (recept komt in de volgende blogpost!)


Plaats de - voorlopig nog lege - potjes in een grote ovenschaal (of 2 schalen) en giet water in de grote schaal tot het in de helft van de kleine potjes komt. Zo kunnen de potjes 'au bain-marie' verwarmen in  de oven.

Verdeel dan de chocoladecrème over de kleine potjes.


Plaats het geheel zo'n 30 minuten in de op 150°C voorverwarmde oven. De bovenkant van de crème moet enigszins stevig aanvoelen.
Dat was met mijn oven na 30 minuten nog niet zo. Bij mij heeft het er nog 10 minuten extra in gestaan en die laatste 10 minuten heb ik de heteluchtoven aangezet i.p.v. de gewone oven.

Laat de potjes dan op een rooster helemaal afkoelen tot op kamertemperatuur.
De crème voelt nu nog steeds niet echt stevig aan, maar in de koelkast stijft hij verder op.


Als de crèmes helemaal zijn afgekoeld, plaats ze dan voor minstens 2 uur (liefst nog langer) in de koelkast.

Smullen maar!!!!


 
Dit recept komt uit het volgende boekje:

Reacties

  1. Hmmm, dat ziet er goddelijk uit.
    Maar wat ik me afvraag: Wat is nu precies het grote verschil tussen gewone oven-hete lucht - elektrich? Want soms kom ik er niet aan uit. Ik gebruik eigenlijk altijd de hete lucht stand omdat ik niet goed weet wat voor verschil het anders kan maken bij diverse gerechten.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts