Huisgemaakte pitabroodjes uit de pan

Na de naanbroodjes van de vorige blogpost, had ik de smaak helemaal te pakken. Pitabroodjes wou ik ook wel eens zelf maken. En nu ik dat gedaan heb, vraag ik me af waarom ik het nooit eerder deed. Zo gemakkelijk én lekker!! Zeker proberen dus!!!


Dit heb je nodig:
(voor 12 broodjes)

600 g bloem

7 g gedroogde gist
15 g zout
3 eetlepels olijfolie
300 ml lauwwarm water (niet te heet!)

Doe alle ingrediënten samen in een mengschaal en kneed ze tot een deegbal met de deeghaak van de keukenmachine of de mixer. Dat duurt ongeveer vijf minuten.

Dek het deeg af met een vochtige keukenhanddoek / theedoek en laat het een uurtje rijzen op een warme, tochtvrije plaats. Ik verwarmde - net zoals bij de naanbroodjes - mijn oven héél kort op lage temperatuur voor en plaatste het deeg in de oven.


Verdeel het deeg in 12 stukken, rol er balletjes van en druk die met je handen tot platte schijfjes.

Verhit een pan op middelhoog vuur en smeer die licht in met olijfolie (met een keukenborsteltje).
Bak de pitabroodjes goudbruin in ongeveer twee minuten. Draai ze zeker tijdig om zodat ze niet verbranden!


Heerlijk!!!



(recept uit het Het Borrelhapjes Bakboek van Laura Kieft)

Reacties

Populaire posts