Appeltaart met citroen en yoghurt

Wat ik doe met appelen die nét iets te lang in de fruitmand liggen? Wel, ze zijn perfect om te verwerken in een appelmoes of in gebak natuurlijk! Dit recept vond ik terug in mijn receptenkaft. Het dateert al van september 2009 en ik vraag me af waarom ik het nog nooit eerder had uitgekozen. Zo lekker!!



Dit heb je nodig:

7 kleine appelen
1 citroen (bij voorkeur bio)
150 g goede, ongezouten boter, op kamertemperatuur + een beetje extra voor het invetten van de bakvorm
200 g witte suiker
snuifje zout
2 eieren
300 g bloem
3 theelepels bakpoeder
150 g volle (Griekse) yoghurt
2 eetlepels donkerbruine suiker

EXTRA: springvorm van +/- 26 cm doorsnede

Schil de appelen en verwijder met een appelboor de klokhuizen. Halveer ze in de lengte en snijd de ronde kant een aantal keer licht in met een mesje.

Rasp de citroen en zet de geraspte schil even opzij.
Pers de citroen uit en bedruppel de appelhelften met ongeveer 2 eetlepels citroensap. Zet de rest van het citroensap even opzij.


Snijd de boter in blokjes. (als ze nog niet op kamertemperatuur zou zijn, verwarm ze dan kort in de magnetron)
Klop de boter met de witte suiker, de citroenschil en een snuifje zout romig. Klop een voor een de eieren erdoor.

Meng de bloem met het bakpoeder en roer het samen met 3 eetlepels citroensap en de yoghurt door het beslag.

Beboter een springvorm en schep het beslag er in.
Druk de appelhelften met de bolle kant naar boven in het beslag en bestrooi tenslotte de taart met de bruine suiker.



Bak de taart 1 uur in de op 180°C voorverwarmde oven. Wordt ze na een tijdje redelijk donker? Leg er dan een vel aluminiumfolie bovenop en laat zo verder bakken.

Laten afkoelen en smullen maar!



(recept uit Koken en Genieten)

Reacties

Populaire posts