Waterkerssoep met gepocheerd eitje

Een eitje in een soep?  Ja hoor, bij dit lekker fris waterkerssoepje past het in ieder geval uitstekend!!  Dit is voor mij een superlekker lentesoepje, en ook de kindjes - toch niet de gemakkelijkste etertjes - vonden het smaken naar meer ("Mama, mag ik nog een beetje?  ... En nu nog een beetje? ...).  Zeker uitproberen dus!  Je zal er beslist geen spijt van hebben!  En dat gepocheerd eitje?  Tja, dat moet er niet per sé bij natuurlijk, maar ik vond het in ieder geval een leuk extraatje voor de twee "grote mensen" in ons gezin.


Dit heb je nodig voor 4 porties:

2 bosjes waterkers (van +/- 100g) - zie hieronder voor het verschil met tuinkers
1 middelgrote ui
2 eetlepels bloem
2 groentenbouillonblokjes
4 eetlepels (= 60 ml) room
1 eetlepel citroensap
zout en peper
snuifje suiker

voor de eitjes:
4 verse eieren
2 eetlepels wittewijnazijn
1 eetlepel zout

Pel en snipper eerst de ui.  Ik maak het mezelf gemakkelijk, en gebruik hiervoor mijn groentenmolentje.


Fruit nu de ui in +/- 1 eetlepel bakboter.  Voor de beginners: fruiten is kort laten bakken op een zacht vuurtje, al roerend best.  Zo komt het aroma van de ui het best tot z'n recht.


Strooi de bloem erbij en bak deze kort mee.


Voeg nu 1 liter water en de bouillonblokjes toe, breng de soep aan de kook en laat ze 10 minuten zachtjes koken.


Houd wat blaadjes waterkers apart voor de garnering.  Roer de rest van de blaadjes én steeltjes (indien nodig eerst wassen!) door de soep, voeg ook de room toe en pureer de soep met een staafmixer.  Breng ze tenslotte nog op smaak met (indien gewenst) wat zout, peper, 1 eetlepel citroensap en een klein beetje suiker.

Bij deze zoals beloofd dus ook even het verschil tussen waterkers en tuinkers...  Waterkers heeft grotere blaadjes dan tuinkers en de smaak van waterkers is minder scherp dan die van tuinkers.  Persoonlijk hou ik eigenlijk meer van waterkers, maar ik ben dan ook niet echt te vinden voor super afsmakende (en pikante) producten.  Ieder zijn smaak uiteraard!


Als je graag een volledig gladde soep hebt, dan kan je ze nog door een zeef gieten, maar ik vind dat persoonlijk niet nodig.

Voor het pocheren van het eitje heb ik niet echt dé methode, want ik kan niet beweren dat mijn eitjes perfect gelukt waren... al waren ze gelukkig wél heel lekker!!

Ik probeerde eerst gewoon de manier van in mijn receptje uit (en zo deed ik het voorheen ook al een keer):
breng ongeveer 1 liter water, 2 eetlepels azijn en 1 eetlepel zout aan de kook.  Doe een eitje in een kopje en laat het in het water glijden.  Om er iets zekerder van te zijn dat mijn eitje bij elkaar bleef, heb ik eerst door met een lepel te roeren een soort draaikolkje gevormd en het eitje daarin gegoten.
Laat het eitje dan 4 minuten stollen op een vrij hoog vuur (tegen de kook aan).  Je kan het best uit de pan scheppen met een schuimspaan.
Bij mij vormden er zich veel slierten en veel schuim en was het eindresultaat geen perfect "bolletje" ei, maar het was zoals eerder gezegd wel lekker en dat lijkt me toch het voornaamste!


Dan ging ik nog even wat research op internet doen, en vond ik een andere methode, waarmee je trouwens gemakkelijk meerdere eitjes tegelijkertijd kan pocheren:
je bekleedt eerst een kopje met huishoudfolie, waarna je je eitje daarin doet en de folie bovenaan dichtvouwt.  Zo leg je het eitje 4 minuten in kokend water... en klaar!  Dit werkte vrij goed, al had ik denk ik mijn bundeltje te klein gemaakt waardoor het eitje niet echt mooi van vorm was.  Bovendien kleefde het een beetje tegen de kanten...


Alle tips i.v.m. eitjes pocheren zijn dus zeker welkom!!!

Nu komen we dus uiteindelijk bij het garneren van de soep... Eerst leg je voorzichtig het gepocheerd eitje in het midden, en tenslotte bestrooi je het geheel met enkele blaadjes waterkers.

SMAKELIJK!!!



(receptje uit het maandblad "Koken & Genieten)

Reacties

  1. Je eitje was perfect gepocheerd hoor! Ik volg hotelschool, en een gepocheerd eitje is altijd met veel slierten en schuim.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts