Zelfgemaakte choco !

Ik had nog nooit eerder zelf choco gemaakt, maar zal dat vanaf nu zeker vaker doen!  Ik moet jullie wel waarschuwen: deze choco is zéér verslavend!!!!  Hij lijkt een beetje op die van "'t Boerinneke" (één van mijn favorieten!), maar hij is nog lekkerder!   En het kost eigenlijk amper tijd om hem te maken... dus waar wacht je nog op?!


Dit heb je nodig:
(voor ongeveer 800g choco)










een blikje gecondenseerde melk met suiker (323 ml / 397 g)
150 g pure chocolade (of andere chocolade, naar smaak)
250g boter, best op kamertemperatuur

Eerst klop je de boter in een kom goed op.  Als ze recht uit de koelkast komt, kan je ze gerust heel even opwarmen in de microgolf zodat ze goed zacht wordt.  Zorg wel dat ze niet helemaal smelt!


Dan smelt je de chocolade au bain marie.  Je brengt daarvoor een bodempje water aan de kook en zet op je kookpot een hittebestendige kom.  Zorg dat het water niet rechtstreeks in aanraking komt met de kom.



Nu voeg je de nog warme gesmolten chocolade meteen toe aan de boter en meng je beide goed door elkaar tot het een egale massa vormt.
Ik was tijdens deze stap eventjes afgeleid (tja, kindjes in de buurt...) en mijn boter smolt niet mooi met de chocolade omdat deze laatste al te veel was afgekoeld.  Ik heb daarom het geheel nog heel even au bain marie verwarmd tot het vermengen wel lukte.


Dan voeg je de gecondenseerde melk toe en dit roer je er eveneens goed door.


Indien nodig nog even laten afkoelen... KLAAR!!!


Doe de choco in een goed afgesloten pot en bewaar hem bij voorkeur in de koelkast.  Het nadeel is dan alleen dat hij vrij hard wordt.  Ik weet (nog) niet hoe lang hij juist bewaart buiten de koelkast, maar de vraag is natuurlijk ook wel of hij lang zal blijven staan......... Hier vermoedelijk niet al te lang!




(receptje van de website van Nestlé)

Reacties

  1. Merci, jammer dat ik de melk nu niet in huis heb, onze chocopotten zijn leeg ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zal ik zeker ook eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je moet de choco in oude confituurpotten doen ( confituurpot leeg: goed uitspoelen en bijhouden voor de choco.)! Dat is veel gemakkelijker te dichten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben er nog 2 grote eetlepels honing bij gedaan....da smaakt nog beter en iets beter smeerbaar.verdelen in 2 potjes en 1 in de frigo en de andere in de kast....geen smaak afwijking...met 5 pers is hij dan ook snel op.
    Groetjes, Kris

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo ik ken dit recept van mijn moeder. De boter mag je samen met de chocolade laten smelten in de kookpot zo heb ik het geleerd. Idd deze choco is verslavend. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank u voor de tips ..ik heb deze chocopasta vandaag gemaakt ...toch nog kleine onduidelijkheid bij de bewaartips..waar wordt de verse chocopasta best bewaard? In frigo of in berging / kast ?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts