Spaanse aardappel-knolseldersoep met pincho's

Inmiddels ben ik al jarenlang geabonneerd op verschillende kooktijdschriften. Mijn eerste abonnement was dat op 'Koken en Genieten'. Als ik me niet vergis valt dit tijdschrift ondertussen al 14 jaar in trouw iedere maand in mijn brievenbus! Onlangs ging ik nog eens door mijn stapel met oude nummers en dit recept uit een oud (ietwat vergeeld) nummer trok mijn aandacht. Lekkere soep, lekkere pincho's! Het werd een ware feestmaaltijd, die vast nog op tafel zal verschijnen!


Dit heb je nodig:
(voor 4 personen)

voor de soep:
500 g aardappelen
1 grote ui
1/2 knolselder (400 g)
2 eetlepels boter
1/2 theelepel paprikapoeder
snuifje suiker
1 groentenbouillonblokje
100 ml droge sherry (ik nam Lillet in de plaats ;))
500 ml melk
snuifje nootmuskaat
peper en zout

voor de pincho's met venkel en appel:
1 stokbrood
flinke scheut olijfolie

1 kleine venkel
1 kleine appel
1 kleine komkommer
1 eetlepel wittewijnazijn
1 theelepel mosterd
1 eetlepel olijfolie
peper en zout

voor de pincho's met paprika en manchego:
1 stokbrood
flinke scheut olijfolie

2 ingelegde geroosterde paprika's
100 g manchego
50 g zwarte olijven (ontpit)
1 eetlepel olijfolie
peper en zout

Schil voor de soep de aardappelen en de knolselder en snijd ze allebei in blokjes.
Pel en versnipper de ui.

Verhit de boter in een grote kookpot en roerbak er de aardappelen, de knolselder en de ui 10 minuten in. Breng op smaak met het paprikapoeder, een snuifje suiker, peper en zout. Blus met de sherry en laat een minuut samen pruttelen. Voeg dan 600 ml water, het bouillonblokje en de melk toe en kook 30 minuten op laag vuur.


Snijd de stokbroden in schijfjes, leg deze op een met bakpapier beklede bakplaat, verdeel er (met een keukenborsteltje) de olijfolie over en bak een vijftal minuten bovenaan in de oven op 180°C zodat de broodjes lekker knapperig worden.

Snijd de venkel, de appel en de komkommer in blokjes. Meng ze met de wittewijnazijn, de mosterd en 1 eetlepel olijfolie. Breng op smaak met peper en zout en verdeel het mengsel over de schijfjes van 1 stokbrood. Je hebt dan nog wat over, maar dat kan je uiteraard ook gewoon zo lekker op smullen. (te bewaren in de koelkast)

Snijd de ingelegde paprika's in reepjes, de manchego in kleine blokjes en de olijven in ringen. Meng met 1 eetlepel olijfolie, peper en zout. Verdeel ook dit mengsel over de schijfjes van 1 stokbrood.


Pureer de soep glad met de staafmixer en breng ze op smaak met (zo nodig) nog wat peper en zout en met nootmuskaat. Serveer met de pincho's. SMAKELIJK!


(uit Koken en Genieten)

Reacties

Populaire posts