Witloofquiche met lamsgehakt en feta

Ik ben niet dol op witloof, al begin ik stilaan te denken dat ik die uitspraak wat moet bijstellen. Een rauwe witloofsalade kan me immers ondertussen wél bekoren en deze quiche ... wel, die wil ik beslist nog maken! Ook de rest van ons gezin vond het een heel geslaagd recept. Mmm!


Dit heb je nodig:

3 grote kropjes witloof
1 sjalot
400 g lamsgehakt
1 eetlepel ras el hanout (of garam masala of vijfkruidenpoeder)
3 eieren
100 ml room
150 g feta
1 rol bladerdeeg
2 eetlepels pijnboompitten
2 klontjes boter
peper en zout

Snijd de kropjes witloof in de lengte doormidden en bak ze rondom enkele minuten in boter. Kruid met een beetje peper en zout, neem uit de pan en zet even opzij.

Versnipper de sjalot. Laat in de pan nog een klontje boter smelten en fruit hierin de sjalot. Voeg dan het gehakt toe, bak het rul, kruid met peper, zout, ras el hanout en laat nog enkele minuten bakken.

Verwarm de oven alvast voor op 180°C.

Klop de eieren los met de room. Verkruimel de helft van de feta erbij en kruid met peper en zout.

 

Leg het bladerdeeg met het bakpapier in een taartvorm en prik met een vork enkele gaatjes in de bodem zodat het deeg niet opbolt in de oven.

Schik het witloof over het deeg, leg het gehakt er bovenop, strooi de pijnboompitten erover en overgiet met het eimengsel. Strooi tenslotte de tweede helft van de feta over de quiche.


Bak 25 à 30 minuten in de op 180°C voorverwarmde oven.

Smakelijk!


(recept uit Carrefour Food Magazine, België)

Reacties

Populaire posts