Quiche met gerookte makreel en spinazie

Ja, daar ben ik weer met mijn 'Too Good to Go'. Ik vind het echt een geweldig concept! Lekker eten krijgen aan een bijzonder klein prijsje en telkens weer die uitdaging wat ik ga maken met de dingen die ik krijg. Deze gerookte makreelhaasjes (en geraspte kaas) besloot ik te verwerken in een quiche. Ik had ook nog spinazie in huis en die bleek er heel goed bij te passen. Hou je meer van prei? Dan kan dat ook perfect i.p.v. de spinazie. Dat zou naar 't schijnt ook een topcombinatie zijn!

Dit heb je nodig:

1 rol bladerdeeg
een beetje paneermeel voor op de bodem van de taart
200 g gerookte makreelhaasjes (zonder vel en graat)
4 eieren
200 ml slagroom
100 ml melk
200 g spinazie
100 g geraspte kaas
2 eetlepels gehakte dille of ander kruid (vers)
1 theelepel mosterd
peper en zout


Verwarm de oven alvast voor op 180°C.

Leg het bladerdeeg samen met het toegevoegde bakpapier in een taartvorm. Prik met een vork gaatjes in de bodem. Je kan de bodem 10 minuten voorbakken (met bakbonen om het deeg plat te houden). Zo wordt de bodem lekker knapperig. Ik deed dit niet en strooide in de plaats daarvan wat paneermeel over de bodem. Ook zo heb je een - redelijk - knapperige bodem.

Verhit een scheut olijfolie in een grote pan en bak de spinazie in porties tot deze geslonken is. Laat hem uitlekken in een vergiet of grote zeef.

Verdeel de spinazie en de makreel (in stukjes) over de deegbodem.


Klop de eieren los in een kom en meng met de slagroom, melk, mosterd, dille en peper en zout.
Giet dit mengsel over de vulling van de quiche.
Strooi tenslotte de geraspte kaas eroverheen.


Bak de quiche zo'n 30-40 minuten in de voorverwarmde oven.
Wordt hij te donker bovenaan? Leg er dan een velletje aluminiumfolie overheen.

Lekker!


(gebaseerd op een recept dat werd gegenereerd met ChatGPT)

Reacties

Populaire posts