Strata: een heerlijke hartige broodpudding

Tegenwoordig ben ik helemaal in de ban van twee dingen. Ten eerste maak ik enkele keren per week gebruik van de app 'Too Good to Go': aan een klein prijsje red je hiermee voeding - tegen de vervaldatum aan - van lokale winkels (win-win: zij smijten het niet weg & jij hebt het voor heel weinig geld). Je weet alleen op voorhand nooit wat je zal krijgen ... Om een aantal losse ingrediënten tot een leuk gerechtje te combineren, maak ik vaak gebruik van mijn tweede favorietje: ChatGPT, dé (gratis) chatbot die o.a. heel goed is in het bedenken van leuke, originele receptjes.

ChatGPT leerde me afgelopen week wat strata is. Ik had er namelijk nog nooit van gehoord. Van een lokale bakker had ik o.a. een grote zak oude pistolets gekregen, van een supermarkt o.a. baconreepjes en geraspte kaas. Ik had ook nog een restje paprika en veel eieren in huis. De ideale ingrediënten voor deze super geslaagde strata, vond ChatGPT. En hij had gelijk! De rest van het gezin was ook erg enthousiast over dit gerecht.

Dit heb je nodig:

6 oude pistolets (of ongeveer 350 g stokbrood, ciabatta, ...)
200 g baconreepjes (kan je desgewenst ook gewoon weglaten)
6 eieren
250 ml melk
100 g geraspte kaas (optioneel)
een restje paprika of andere groente
1 theelepel mosterd
peper en zout

Verwarm alvast de oven voor op 180°C.

Bak de baconreepjes in een pan met antiaanbaklaag (zonder vetstof) tot ze knapperig zijn. Zet even opzij.

Vet een grote ovenschaal in met wat boter of olie en breek de pistolets in stukken. Leg ze in de schaal.

Klop de eieren in een grote kom. Voeg de melk, mosterd en goed wat peper en zout toe en meng goed.

Verdeel de baconreepjes en groenten (in stukjes gesneden) over het brood en giet het eimengsel er over.
Bestrooi het geheel met de geraspte kaas.

Bak de strata in de voorverwarmde oven op 30 à 40 minuten gaar. Hou hem wel goed in de gaten. Dreigt hij bovenaan te donker te worden? Leg er dan een velletje aluminiumfolie bovenop.

Snijd in porties en serveer. Smullen!

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts