Trifle van kwark, kaneelappeltjes en speculaas

Via 'Too Good to Go' kreeg ik onlangs een pot van 500 gram kwark. Wat kon ik daarmee maken? Ik kwam via Chat GPT uit bij deze trifle. Ik maakte al eerder trifles, maar tot nu toe was enkel DEZE versie met aardbeien blogwaardig. (een blogpost van 2011!) Wel, ik kan het je verzekeren ... een trifle met appels en speculaas is ook suuuuuperlekker! Ik deel het recept dus graag met jullie.

Dit heb je nodig:
(voor 4 ruime porties of 8 kleinere)

500 g magere kwark/plattekaas
200 ml slagroom, vetgehalte 30%
100 g witte kristalsuiker
1 theelepel vanille-extract
4 middelgrote appelen
2 eetlepels kaneel
1 eetlepel bruine suiker
200 g speculaasjes
2 eetlepels ongezouten boter


Schil de appelen, verwijder de klokhuizen en snijd het vruchtvlees in blokjes.

Smelt de boter in een kookpotje op middelhoog vuur en voeg de appelblokjes, de kaneel en de bruine suiker toe. Bak tot de appelen zacht en gekarameliseerd zijn. Schep regelmatig om. Laat afkoelen.


Maak ondertussen het kwarkmengsel. (vergeet niet om af en toe de appelen even om te scheppen!)
Giet hiervoor de slagroom in een (koude) kom, voeg de suiker en het vanille-extract toe en klop de room stijf met behulp van de mixer.
Meng dan de kwark er voorzichtig door. Schep niet te hard omdat je dan de lucht die je net in de slagroom hebt geklopt er weer uit klopt.

Verkruimel de speculaasjes grof. Je kan dit doen door ze (in porties) in een vershoudzakje te steken en er met een deegroller over te rollen. Ik deed het ditmaal met behulp van een vijzelstamper en dat werkte ook prima.


Neem 4 (of 8) mooie glazen en leg onderaan een laag speculaaskruim. Schep er een laag kwarkmengsel over, gevolgd door een laag appelvulling. Schep hierover weer een laagje kwark en start opnieuw met speculaas tot alle ingrediënten op zijn. Eindig met een klein laagje speculaaskruim.

Laat de trifle minstens 2 uur opstijven in de koelkast en serveer. Smullen maar!

Reacties

Populaire posts