Chocolaatjes met studentenhaver (+ het correct "tempereren" van chocolade)


Ken je dat?  Je hebt plots enorm veel zin in iets lekkers, maar je hebt het natuurlijk nét niet in huis. Wel, vraag me niet waar hij vandaan kwam, maar ik had gisteravond plots een onweerstaanbare drang naar chocolaatjes met studentenhaver.  Het duurde niet lang voor ik besefte dat ik zowel chocolade als een restje noten-rozijnenmengeling in huis had.  Zo moeilijk kon het dan toch niet zijn om het even zélf te maken?!  En zo geschiedde het...


Na wat research op Google die ik ondertussen heb verricht lijken deze chocoladetabletjes me iets typisch Belgisch trouwens, of kennen de Nederlanders onder jullie het ook?  Laat het me maar weten in de reacties hieronder!

Na nog wat research op Google kwam ik ook te weten dat studentenhaver (mengeling van verschillende soorten noten, krenten, rozijnen en eventueel nog andere gedroogde vruchten) zijn naam te danken heeft aan z'n vermeende intelligentiebevorderende werking.  "Vermeend" wordt er dus wel bijgezegd.  De lichtverteerbare koolhydraten en mineralen die erin zitten kunnen op korte termijn een goede uitwerking hebben op de geestelijke en algemene prestaties en het ijzer en de omega-3-vetzuren kunnen dat op lange termijn.  MAAR - en nu krijg je dus de nuancering - dit heeft alleen een aantoonbaar effect als iemands overige voeding niet bijzonder hoogwaardig en uitgebalanceerd is.  Hoe dan ook, ongezond is het niet!

Bovendien is (pure!) chocolade goed voor hart en bloedvaten, zélfs in kleine hoeveelheden... Dus ik vind dat ik mag stellen dat dit een gezonde snack is! ;)

Dit heb je nodig:

- chocolade (wit, melk of puur- ik nam enkel puur), een tablet of "chocoladedropjes"/ Callebaut Callets  --> Van 100g maak je ongeveer 10-12 schijfjes
- studentenhaver / notenmix met rozijnen

EXTRA: een velletje bakpapier of aluminiumfolie dat je op een horizontaal bord / plankje neerlegt (zodat het daarna in de koelkast kan)

Eerst smelt je de chocolade. 
Je kan hem hiervoor even in de microgolfoven plaatsen (op laag wattage tegen verbranding!), maar eigenlijk kies je beter voor de iets langere methode: au bain marie.  Op die manier kan je de chocolade beter "tempereren" waardoor het uiteindelijke resultaat mooi glanzend en hard is, ook buiten de koelkast.  Ik nam de proef op de som en smolt eerst wat chocolade in de microgolfoven.  Mijn chocolaatjes zagen er wel goed uit, maar eens uit de koelkast werden ze vrijwel meteen slap.  Het resultaat van mijn au bain marie gesmolten chocolade was véél beter!!  Het is nota bene mogelijk te tempereren met behulp van een microgolfoven, maar volgens mij is het gemakkelijker au bain marie, ook al duurt dat nét iets langer.

Tempereren houdt eigenlijk in dat je de cacaoboter de kans geeft om kristallen te vormen.  Om deze kristallen te bekomen dien je de chocolade eerst te smelten tot hij een temperatuur van boven de 40°C heeft bereikt.  Daarna laat je hem weer afkoelen naar ongeveer 27°C.  Vanaf 30°C beginnen er zich kristallen te vormen die je nodig hebt voor de hardheid van de chocolade.

Concreet... tempereren au bain marie doe je zo (volgens de "seeding methode"):
1. Plaats een roestvrijstalen kom op een kookpotje waarin een bodempje (!) water zit en breng dat aan de kook.
2. In de roestvrijstalen kom laat je 2/3 van je chocolade helemaal smelten.  Roer er af en toe eens door.  Je chocolade zou nu 40-45°C moeten zijn en bevat dus geen kristallen meer.
3. Is alles gesmolten, neem de kom dan van de kookpot, voeg de overige 1/3 chocolade eraan toe en roer alles goed door elkaar tot het een glad mengsel is.  De chocolade die je toevoegt bevat de nodige kristallen en die worden nu opgenomen door het mengsel zodat de aanwezige cacaoboter de kans krijgt om de meest stabiele kristal te vormen.
4. Klein testje om te zien of het gelukt is: doop de punt van een mes in de gesmolten chocolade en leg het mes even neer (bij kamertemperatuur).  Als de chocolade na 3-4 minuten is opgedroogd met een mooie glans dan is de chocolade goed getempereerd!


Neem nu telkens een lepeltje chocolade en strijk het uit op het bakpapier / de aluminiumfolie tot een rondje van +/- 5 cm doorsnede .



Leg op ieder rondje wat nootjes en rozijntjes / krenten.


Laat de rondjes nu nog even (zo'n 15 minuten) uitharden in de koelkast.

Klaar!!!




Reacties

  1. Heb ik uitgeprobeerd en is super lekker! En heel simpel eigenlijk ... tenminste als iemand het eens goed uit de doeken heeft gedaan zoals op deze blog. Dankjewel Eva!
    Ik ga de andere receptjes ook eens proberen want met veel chocoladeliefhebbers in de familie heb ik het ideale kerstkadootje gevonden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Eva,

    De koekjes zien er heerlijk uit.
    Ik ga ze ook eens uitproberen!
    Op je vraag of wij deze koekjes in Nederland ook kennen?
    Hmm.. ik in iedergeval niet.. Ik geloof ook niet dat deze koekjes verkrijgbaar zijn in de supermarkt.

    groetjes,
    Roxanne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Eva,

    Vanmiddag heb ik alle restjes van de sinterklaas-chocolade verwerkt tot deze heerlijke lekkernij! Morgen verras ik mijn collega's ermee, benieuwd wat zij er van vinden...

    Groetjes,
    Sophie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Eva,

    Heerlijke recepten! In Nederland hebben we ook chocolaatjes met studentenhaver, erg lekker :)

    Groetjes Anouk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Eva,

    Heerlijk! Ook de moeite met buffalowormpjes bovenop!

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. volop bezig dit te maken voor kerst, ik ben benieuwd :o

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts