Chocolade-whiskytruffels met een peperkoeken hartje


... oftewel: een variant op die o zo populaire cakeballetjes, maar dit keer met peperkoek i.p.v. cake en met een flinke scheut alcohol.  Laten we zeggen: de volwassen versie van de "cake balls".  Mjam, mjam!

Raar maar waar: zo'n twee jaar geleden lustte ik nog geen whisky.  Veel "sterke dranken" konden me wel bekoren (vooral de niet al te zoete eigenlijk), maar whisky hoorde daar niet bij.  Voornamelijk om manlief plezier te doen waagde ik me op een dag aan deze truffels, met toch wel behoorlijk wat whisky erin... En jawel: ik lustte ze!  Vanaf dat moment ben ik geleidelijk aan deze lekkere drank gaan appreciëren en is er op "drankgebied" toch wel een heel nieuwe wereld voor me opengegaan.  Zoveel soorten, zoveel smaken... fantastisch!

Het receptje wil ik jullie - zeker met de feestdagen in 't vooruitzicht - absoluut niet onthouden!  Ze zijn werkelijk fantastisch lekker...




Dit heb je nodig:
(voor +/- 15-17 truffels)

175g peperkoek / ontbijtkoek / kruidkoek / honingkoek (of hoe je 't ook wil noemen ;))
150g pure chocolade (liefst extra donkere, maar gewone pure is ook goed)
50 ml whisky naar keuze (ik nam William Lawson's)
35g macadamianoten (zie foto hieronder) of eventueel andere noten
30g rodebessenjam / rodebessengelei
beetje cacao om te decoreren

Hak eerst met de staafmixer of blender de noten grof.


Smelt 50g van de chocolade (let op: niet alles!) au bain marie.  Dat doe je door de chocolade in een hittebestendige kom te leggen en deze kom bovenop een kookpotje met een bodempje kokend water te zetten.  Je mag de chocolade eventueel ook op een laag wattage (!!) in de microgolfoven smelten.


Verkruimel nu de peperkoek met je handen in een mengkom.


Giet de whisky er overheen.  Giet ook de chocolade erbij en schep de rodebessengelei erbij.  Voeg tenslotte ook de gehakte noten toe en meng alles goed door elkaar.  Je mag echt wat "duwen" op het beslag om het goed te mengen zodat er niet te veel droge stukken peperkoek in de truffels blijven zitten.

  

Leg dan b.v. een stukje vershoudfolie over het beslag heen en plaats het voor minstens 30 minuten in de koelkast...


Bevochtig je handen een beetje en rol balletjes (2,5-3 cm doorsnede) van het beslag.  Maak je handen telkens opnieuw vochtig wanneer je merkt dat het rollen moeilijker wordt.  Plaats de balletjes in een doosje / schaaltje dat daarna nog even in de koelkast kan.


Plaats nu de balletjes nog zo'n 10-15 minuten in de koelkast zodat ze zeker goed hard en koud zijn.

Ondertussen kan je de overige chocolade au bain marie smelten én tempereren.  Daarvoor smelt je 2/3 van de chocolade volledig en roer je van het vuur de overige 1/3 erdoor tot hij volledig gesmolten is.  Zo krijg je stevige en mooi glanzende chocolade.  De volledige uitleg over het tempereren vind je hier trouwens.

Doop dan de balletjes één voor één in de chocolade, laat ze even uitlekken (!) en laat ze dan opstijven op een rooster.
Ik deed hiervoor de gesmolten chocolade in een kopje zodat ik de balletjes er beter in kon onderdompelen.  Om mijn balletjes vast te houden gebruikte ik een pralinevork.  Je kan ook een gewone vork gebruiken of 2 lepeltjes of iets dergelijks... wat je zelf het gemakkelijkst vindt!  Dat er misschien wel wat geknoei bij komt kijken mag de pret zeker niet bederven! ;)



Tenslotte doe je nog een schepje cacao in een fijn zeefje en versier je de truffels ermee voordat de chocolade helemaal is uitgehard.


Laat ze helemaal opstijven en bewaar ze daarna gekoeld.  Ze zijn op hun lekkerst als ze net zo'n 5 minuutjes uit de koelkast zijn: heerlijk knapperige chocolade en vanbinnen een smaakbom!



(receptje uit het maandblad "Koken & Genieten")


Reacties

  1. Amai dat ziet er lekker uit! Die ga ik eens proberen maken met kerst denk ik :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts