Kroketjes met kastanjechampignons, parmaham en lente-ui (+ veel leuke tapas-ideetjes!)

Stilaan sluipen de feestdagen dichterbij... Nu ja, het duurt nog wel even, maar 't wordt toch al tijd om al wat receptjes uit te testen om uiteindelijk iets lekkers op tafel te kunnen toveren tegen eind december! En voor 't kerstfeestje bij mijn ouders thuis hebben we sinds twee jaar een leuk nieuw concept bedacht: mama en ik maken elk een 6-tal lekkere hapjes / tapas die we grotendeels daags voordien al voorbereiden en de dag zelf smullen we de hele namiddag in het salon gezellig bij de kerstboom van al dat lekkers. We hoeven niet meer lang in de keuken te staan en het werk is verdeeld. Ondertussen kunnen de kindjes lekker spelen en hoeven ze niet stijfjes aan de tafel te blijven zitten.  En tussendoor pakken we natuurlijk ook onze cadeautjes geleidelijk aan uit.  Ideaal!

Dit wordt alvast één van mijn tapas dit jaar: kroketjes met kastanjechampignons, parmaham en lente-ui... heerlijk!


Kwestie van jullie nog wat meer inspiratie te geven, noteer ik hier ook even ons tapas-lijstje van 2010 en van 2009.  Als je ergens heel graag 't receptje van wil dan schrijf je hieronder maar een smeekbede neer en dan zie ik wel wat ik kan doen... ;)  Enkele titels zijn aanklikbaar... die receptjes staan al op deze blog!

ONZE TAPAS IN 2010
- tartaar van gerookte makreel (mama)
- glaasje met hammousse op appelcoulis afgewerkt met veenbesjesconfituur (ik)
- noordzeegarnalen met paprika-gazpacho (mama)
- bacon-courgetterolletjes met geitenkaas (ik)
- bloemkoolsoepje met grijze garnalen en alfalfa (mama)
- mini-garnalenmuffins op een bedje van rucola (ik)
- knolseldersoepje met een vleugje truffelolie (ik)
- zalm met crème van peterselie (mama)
- gefrituurde aardappel-kaasballetjes (ik)
- kwartelboutjes (mama)
- kriekenroom (mama)
- feestelijke chocolademousse met frambozencoulis (ik)

ONZE TAPAS IN 2009
- slasoepje met Boursin (ik)
- tomatensoepje uit de Camargue (mama)
- garnalen en gerookte zalm met peterselieroom (mama)
- aardappelkoekjes met gerookte zalm (ik)
- groentefrieten uit de oven met tonijndipsaus (ik)
- feestelijke scampi-bereiding (mama)
- kip-currylepels (ik)
- Libanese gehaktballetjes (mama)
- dadels met spek (ik)
- trifle met mango, abrikozen en mascarponecrème (ik)
- chocolade roomijskuipjes (mama)

Maar nu ging het dus eigenlijk over de kroketjes...

Dit heb je ervoor nodig:
(voor +/- 10 stuks)

250g kastanjechampignons (of eventueel andere champignons)
3 plakken parmaham of Italiaanse ham (4 volgens het recept, maar dat vond ik net te veel)
2 lente-uitjes (1 volgens het recept, maar dat vond ik dan weer te weinig)
een halve koffiekop geraspte kaas (b.v. emmental)
1 eetlepel goede boter
1 eetlepel bloem
125 ml lichte room (gekoeld)
peper en zout
1 ei
bordje bedekt met bloem
bordje bedekt met paneermeel

EXTRA: friteuse

Borstel of wrijf de champignons schoon (NIET afspoelen onder de kraan, dan nemen ze te veel vocht op!). Snijd ze dan in kleine stukjes.  Zoals je op de foto ziet nam ik niet enkel kastanjechampignons.  Ik had ook nog wat gewone champignons liggen en heb die erbij gedaan.


Mijn snijtechnieken zijn verre van perfect (ik ben dan ook maar een hobbykokje hè...), maar ik laat je toch even zien hoe ik het snijden van de champignons heb aangepakt:


De parmaham snijd je in reepjes en de lente-uitjes snijd je in ringen (het witte deel en een klein stuk van het groene deel).


Smelt wat bakboter in een pan en voeg als deze gesmolten is de champignonstukjes toe.  Bak deze al roerend zo'n 2 minuten.  Ze mogen gerust nog wat knapperig zijn.  Laat ze dan uitlekken in een vergiet (er komt namelijk tijdens het bakken - of kort erna zoals bij mij - wat vocht uit de champignons).


Smelt in een kleine steelpan of kookpot een eetlepel goede boter en voeg vanaf dat ze gesmolten is (niet laten bruinen!) de bloem in één keer toe.  Roer goed tot het een dik papje is geworden, laat nog even bakken (om de felle bloemsmaak eruit te krijgen) en giet er dan straalsgewijs de - koude - room bij.  Blijf goed roeren tot je een mooi egale smeuïge massa hebt.  Eerst lijkt het misschien alsof de klontertjes niet weggaan, maar wees gerust: als je blijft roeren en het even laat koken dan komt het goed!


 Neem dit dan van het vuur en roer er meteen de geraspte kaas door zodat deze smelt.


Als je pannetje te klein is, doe je het mengsel nu even in een mengkom en anders gebruik je gewoon de pan verder... Voeg aan het mengsel de champignons, de parmaham en de lente-ui toe en kruid het geheel flink met peper en met (iets minder) zout.  Gebruik niet al te veel zout want de parmaham is op zich al vrij zout.


Laat het mengsel afkoelen en plaats het minstens 3 kwartier in de koelkast zodat het kan opstijven.

Zet ondertussen 4 bordjes klaar:
1. bordje bedekt met bloem
2. bordje bedekt met losgeklopt eitje (gewoon even loskloppen, niet lang kloppen)
3. bordje bedekt met paneermeel
4. bordje om de gepaneerde balletjes op te leggen

Rol dan balletjes van het mengsel met zo'n 4 à 5 cm doorsnede en rol ze goed door de bloem, het ei en het paneermeel.  Je vingers zullen wel wat mee gepaneerd zijn, maar dat is natuurlijk geen probleem! ;)


Laat ze nog even (een kwartiertje) onder een laagje vershoudfolie terug opstijven in de koelkast zodat ze niet uit elkaar vallen en frituur ze dan in een 2-tal minuutjes goudbruin op 170°C.
Je kan ze gerust ook daags voordien maken, ze overdekt bewaren in de koelkast en ze de dag zelf frituren!


Smakelijk!!!

(receptje uit Flair)

Reacties

Populaire posts