Worstenbroodjes met speculaaskruiden en rozijnen

Ideaal om voor kinderen op tafel te zetten, maar natuurlijk mogen de grote mensen meesmullen!  De combinatie van gehakt en speculaaskruiden was nieuw voor mij, maar ik moet zeggen dat het een leuk geheel vormt, zéker samen met de rozijnen!  Bovendien zijn de broodjes erg gemakkelijk te maken.


Het was voor mij ook nieuw om het gehakt eerst (eventjes) te bakken en het dan pas met het bladerdeeg in de oven te stoppen.  Maar het werkt wel! :)

Dit heb je nodig:
(voor 8 à 12 worstenbroodjes)

1 pak/rol bladerdeeg (bij voorkeur rechthoekig, maar rond werkt ook wel)
200g gehakt
1/2 à 1 eetlepel speculaaskruiden (hoe je deze zelf kan samenstellen lees je HIER - heel gemakkelijk hoor!)
een handvol rozijnen
2 lente-uitjes
1 ei
sesamzaadjes om bovenop te strooien
peper en zout

Laat een eetlepel bakboter of olie goed heet worden en roerbak er het gehakt kort.  Het moet zeker niet doorbakken zijn!  Breng het op smaak met de speculaaskruiden, peper en (eventueel) zout.  Mijn gehakt was op zich al zout genoeg dus ik voegde geen extra zout meer toe. 
Volgens mijn recept dien je 1 eetlepel speculaaskruiden toe te voegen, maar ik vond dat eigenlijk wat te veel.  De speculaassmaak wordt zo wel erg overheersend.  1/2 eetlepel lijkt me dus voldoende! (zo zal ik het de volgende keer althans zeker doen! :))


Neem de pan van het vuur.

Snijd de rozijnen en de lente-uitjes in kleine stukjes en voeg alles toe aan het gehakt.


Verwarm de oven voor op 180°C. 

Snijd dan het bladerdeeg in stukken.  Bij voorkeur maak je rechthoekjes, maar als je een rond vel bladerdeeg hebt - zoals ik - dan snijd je driehoekjes.  Lerg op elk stukje bladerdeeg een flinke schep gehaktmengsel.


Als je rechthoekjes hebt dan rol je ze gewoon op tot een worstje met het bladerdeeg binnenin.
Heb je driehoekjes dan rol je ze op te beginnen aan de punt en dan plooi je de randen naar boven zoals op de tweede foto hieronder.  Leg de sluiting naar onder op een vel bakpapier (op de bakplaat van de oven).


Splits het eitje en klop de eidooier los.  Strijk hem vervolgens uit over elk worstenbroodje.  Zo krijgen ze een mooie glans.  Je kan ook een volledig ei loskloppen en uitstrijken over de broodjes.  Dan krijgen ze een minder gele kleur.
Wil je er zeker van zijn dat de broodjes niet open gaan in de oven, dan kan je het losgeklopte eitje ook gebruiken als 'lijm' en er de randen van het bladerdeeg mee dichtkleven.

Strooi dan wat sesamzaadjes over de worstenbroodjes.


Plaats ze 25 minuten in de op 180°C voorverwarmde oven... Smullen maar!!!



(receptje uit 'Simply You' - het magazine van Carrefour)

Reacties

  1. These really sound delicious. This is my first visit to your blog, so I took some time to browse through your earlier posts. I'm so glad I did that. I really like the food and recipes you share with your readers and I'll definitely be back. I hope you have a great day. Blessings...Mary

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts