Pralines van melkchocolade met een pure whisky-ganache verrijkt met verkruimelde peperkoek


Het was weer even geleden dat ik nog pralines had gemaakt en het werd dus dringend tijd om nog eens wat nieuwe smaakjes uit te vinden.  Naar aanleiding van mijn eerder geposte zeer geslaagde 'chocolade whisky-truffels met peperkoeken hartje' maakte ik voor deze pralines gebruik van dezelfde basisingrediënten.  Heerlijk!


Dit heb je nodig voor deze vulling(voor +/- 12-15 pralines, afhankelijk van de vorm)

40g pure chocolade
40g room, minstens 30% vetgehalte (staat steeds op de verpakking)
20g peperkoek
een flinke scheut whisky naar keuze (ik nam 'Old Smuggler', een Schotse whisky)

Voor het melkchocolade-omhulsel gebruikte ik +/- 150 à 200g chocolade

Hoe je het omhulsel van de pralines maakt en wat je er juist voor nodig hebt, kan je uitgebreid HIER lezen.

Voor de vulling maak je eerst de chocoladeganache: verwarm de room in een klein pannetje / kookpotje.  Van zodra hij begint te koken, haal je hem van het vuur en voeg je meteen de chocolade toe.  Roer deze erdoor tot je een egale massa bekomt.


Terwijl je de ganache op kamertempartuur laat afkoelen, kan je de peperkoek verkruimelen.
Je kan dit met de hand doen, maar ik gebruikte mijn keukenmachine.

Eerst probeerde ik het met de food processor, maar dat gaf niet het gewenste resultaat:


Met behulp van een rasp, werden de kruimels wél fijn genoeg...


Roer vervolgens de peperkoekkruimels samen met een flinke scheut whisky door de chocoladeganache.  Moeilijk te schatten hoeveel whisky ik juist gebruikte... ongeveer 4 theelepels?  Proef zeker tussendoor en blijf toevoegen tot je een sterke smaak bekomt.  Hou er rekening mee dat je de whisky niet meer zo sterk proeft als de vulling samen met een laag chocolade wordt gegeten.


De vulling is nu klaar.
Hier lees je hoe je de pralines verder afwerkt.
 

Mmmm!!!
 

Reacties

Populaire posts