Albondigas: Spaanse gehakballetjes

Met kerst besloot ik tapas te maken: eerst een assortiment koude en daarna warme tapas. Een deel maakte ik zelf, een deel haalden we bij een restaurant uit de buurt. De dag ervoor stond ik zowat de hele dag in de keuken ... Wat zeg ik? De hele week ervoor testte ik al tapasrecepten uit, zodat ik de dag zelf enkel nog alles op mooie bordjes en schaaltjes moest schikken, hier en daar nog wat moest opwarmen en vooral kon genieten! Deze albondigas werden door iedereen heel geslaagd bevonden en ze zijn dan ook nog eens bijzonder gemakkelijk te maken!



Dit heb je nodig
(voor +/- 30 balletjes - voor 4 personen)

500 g gemengd gehakt
1 ei
5 eetlepels paneermeel
2 teentjes knoflook
1 theelepel paprikapoeder
500 ml gezeefde tomaten (blik)
1/2 ui
snuifje chilivlokken en/of cayennepeper
snuifje witte suiker
peper en zout
een beetje (verse) peterselie voor de afwerking

Voeg aan het gehakt een ei, het paneermeel, 1 teentje knoflook (geperst), het paprikapoeder en een beetje peper en zout toe. Meng alles met je handen en rol er vervolgens balletjes van.

Verhit een scheutje olijfolie in een ruime pan en bak de gehaktballetjes rondom bruin. Begin met een hoog vuur en zet het lager vanaf dat de balletjes mooi goudbruin zijn. Dan kunnen ze zachtjes verder garen.


Zet de balletjes even opzij. Tijd om de saus te maken!

Versnipper de ui en pers de tweede knoflookteen. Verhit een beetje olijfolie in een andere pan en fruit daarin de ui en de knoflook. Voeg de chili/cayennepeper en de gezeefde tomaten toe. Laat enkele minuten doorkoken. Breng de saus tenslotte op smaak met een beetje peper en zout en en snuifje suiker.

Voeg de balletjes en de saus bij elkaar, werk af met wat peterselie en roer goed om. Smakelijk!!


(recept van Espanje!, reis- en cultuurmagazine over Spanje)

Reacties

Populaire posts